hoe komt het dat eczeem (ook bij gelijk blijvende omgevingsfactoren) op bepaalde momenten jeukt en op andere momenten niet jeukt ?
ik heb vrij veel eczeem. In principe vind ik dat helemaal niet erg, ik bedoel esthetisch en zo. Maar die jeuk is om de muren op te lopen.
Het bijzondere is dat eczeem zo maar plots out of the blue kan beginnen te jeuken. Graag had ik hiervan de oorzaak geweten.
Er zijn natuurlijk factoren waarvan er bekend is dat ze jeuk kunnen verergeren, zoals warmte en bij mij ook bepaalde voedingsstoffen die ik beter niet eet. Maar daar gaat het dus niet over. Het gaat ook niet over wat in het algemeen jeuk bij eczeem veroorzaakt, bv. de reactie op de huidschade. Je zou dus kunnen vermoeden dat de reactie op huidschade jeuk veroorzaakt en dat die verergert door bv. warmte of bep. kledingsstoffen enz.. Maar zo is het niet altijd. Eczeem jeukt soms ook zonder bepaalde reden (buiten die huidschade dan natuurlijk, maar veroorzaakt toch ook geen permanente jeuk eigenaardig genoeg).
Dus wat mij frappeert is dat je een geruime tijd iets aan het doen bent (bv. een boek lezen in de zetel) en hopla, zonder dat er iets verandert (je eet/drinkt niets, het is nog altijd even warm, je hebt nog steeds dezelfde kledij aan enz....) begint eczeem te jeuken. Of je bent aan het wandelen en hop, de jeuk begint. Of je zit aan je pc verslagen te typen en daar is-ie.
Hoe komt dat nu? Dat je zonder iets te veranderen in hetgeen je aan het doen bent, zonder te eten, warmte toe te voegen enz.....plots je eczeem als gek begint te jeuken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.