Heeft de lengte van je hamstrings te maken met je lenigheid en snelheid?
Ik ben een meisje, 14 jaar, 1.70 lang.
Ik ben al een tijdje op zoek naar de reden waarom ik niet erg lenig/flexibel ben.
Als ik een oefening doe waarbij ik met gestrekte benen de grond/mijn voeten aan moet raken, kom ik maar tot m'n knieën, hoe goed opgewarmd ik ook ben. Ook als ik zit met rechte rug, kan ik mijn benen niet strekken, en al helemaal niet mijn tenen aanraken.
Dus ik besloot om me er iets meer in te verdiepen en zag dat het te maken kon hebben met 'te korte hamstrings'. Nu heb ik bij andere forums gekeken en daar zeggen ze dat je gewoon 3x per week moet oefenen (rekken, strekken, enz.).
Ik zit sinds m'n 8e op ballet en ik merk dat mijn niet-lenigheid het dansen beïnvloed.
Kan ik hier iets tegen doen? En ligt het alleen aan mijn hamstrings? Of ook aan mijn rug?
Verder hockey ik ook, waarbij ik mijn hamstrings op een andere manier gebruik dan met dansen. Ik vind dat ik best snel ben, is dit door die korte hamstrings?
Alvast heel erg bedankt!
Toelichting: mijn moeder is hypermobiel (te flexibel in haar rug) en mijn zus en broer zijn wel normaal lenig.