Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoelang duurt bloedonderzoek naar de aanwezigheid van ana?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

De enige ziekte die ik kan vinden die zo genoemd wordt is anorexia nervosa (en dan alleen in de walgelijke context : "pro-ana"). Die is echter niet aan te tonen in je bloed, omdat het om een psychische stoornis gaat.

Wel kun je in je bloed op een gegeven moment ernstige tekorten van diverse voedingsmiddelen zien, maar dan zie je aan de buitenkant ook wel dat er al van alles mis is. Als een soort reality-check voor de patient echter zou het zijn nut eventueel kunnen hebben : "zo slecht sta je er voor, en dat zijn de gevolgen". Een dergelijk onderzoek zou ongeveer 24 uur in beslag nemen ; niet langer, want er hoeft niks op kweek, alleen maar analyse.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ik kijk op de pro-ana-website trouwens, wordt daar het woord "ana" gebruikt voor een nog veel zieker verschijnsel : daar maken ze onderscheid tussen anorexia als een ziekte die je overkomt, en ana een keuze, een lifestyle, een normale gezonde optie.

Daarmee wordt de suggestie gewekt dat je volkomen normaal bent als je ongezond mager wilt worden, en geen ernstig risico zou lopen op deze dodelijke aandoening.
Ik durf de stelling wel aan dat je dan feitelijk al net zo ziek bent als wanneer je daadwerkelijk slachtoffer bent van anorexia. Iets goeds kan er op geen enkele manier van komen, en de disclaimer voor je binnenkomt is gewoon een lachertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan dat bloedonderzoek binnen een uur plaatsvinden. Bij het testen naar ANA (antinucleaire antistof) worden bepaalde epitheelcellen blootgesteld aan serum van de patiënt, en daar worden fluorescerende antistoffen aan toegevoegd. Als deze onder een fluorescentiemicroscoop waarneembaar zijn, is de test positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, kijk:
ANA
Ook wel bekend als: antinucleaire factor, ANF
Officiële naam: antinucleaire antistoffen

De meeste bloed onderzoeken nemen zo'n 2 dagen in beslag.
Ik vermoed dat het aantonen van Ana niet veel langer zal duren.

Hier een link naar de site waar uitgelegd wordt wat er getest wordt:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=139
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bepaling duurt wel vrij lang. Uit mij herinnering was het ergens tussen 1-2 weken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als ANA (antistof tegen celkernen) negatief is, is de uitslag er misschien sneller.

Als ANA positief is, volgt meestal verder onderzoek voor welke delen er antistoffen zijn, zoals bijvoorbeeld anti-DNA.

Dat geeft dan aanwijzingen of er mogelijk sprake is van auto-immuunziekten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing