Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gebroken of gekneusd??

Ik heb vandaag een hockeybal op me wijsvinger gekregen en dit doet veel pijn. Hoe kan ik zelf alvast een indicatie maken of het gebroken of gekneusd is. Ik kon vandaag niet naar de dokter, vandaar deze vraag. Ik heb de bal op mijn wijsvinger gekregen, net onder de plek waar je vinger in je hand overgaat. Het is blauw en wat dik. Ik kan me vinger wel buigen maar het doet pijn op de plek waar de bal gekomen is. De pijn begint steeds meer richting mijn hand door te stromen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

deelnemers aan goeie vraag zijn geen dokter en kunnen ook je hand/wijsvinger niet zien.

de reden dat je niet naar de dokter kon gaan, is niet zo belangrijk, kennelijk doet het niet genoeg pijn, anders was je wel gegaan... bovendien had je vanavond naar de eerste hulp / huisartsenpost kunnen gaan.
doe dat maar morgen, zo blijven lopen is niet slim.

als het gebroken is moet het gezet worden en gips erom heen. als het niet gebroken is moet je van een dokter horen wat je wel en niet mag/kan doen.

wees niet eigenwijs, ga morgen, wees verstandig!
sterkte, ik hoop dat je er vannacht niet per ongeluk op gaat liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede indicatie is om met de duim en wijsvinger van je andere hand het bovenste kootje van de vinger beet te pakken. Trek en duw dan voorzichtig in de lengterichting van de vinger. Bij een breuk of scheurtje zal dit een scherpe pijn veroorzaken. Bij alleen een kneuzing voelt dat ook niet echt fijn, maar dat verschil is wel duidelijk.

Voor alle zekerheid is het beter toch nog even langs een huisartsenpost te gaan morgen, zeker als je die scherpe pijn voelt. Want een röntgenfoto maakt het pas echt goed duidelijk. Op zich is het niet erg dat je niet direct naar een arts bent gegaan. Het wordt vervelend als een breuk verkeerd weer aan elkaar groeit, maar daar is binnen een dag nog geen sprake van.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing