Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een effectief en snel laxeermiddel?

Volgende week ga ik op vakantie. Dan kan ik zeker weten weer 3 dagen achter elkaar niet poepen omdat ik moet wennen aan een vreemd toilet. Dan voel ik me erg slecht en opgeblazen met buikpijn. Let op; ik bedoel dus een laxeermiddel dat binnen een half uur tot een uur werkt!!! Een snel werkend middel dus. Heeft iemand een idee? Dus geen Dulcolax, Wapiti, een klysma ook niet! Een klysma maakt maar een klein deel van je darmen leeg. Ik bedoel dus iets om in te nemen dat vlotjes werkt. Iemand een idee en ervaring ermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Voor mij herkenbaar.
Het punt is als je, je daar nu al zorgen over maakt, gaat het zeker niet lukken. Het is een psygisch probleem. Je kan daar wel heftige middelen tegenaan gooien maar dat raad ik je af. Dan raak je namelijk de hele vakantie ontregeld.
Wat je eventueel kan doen is een dag voordat je gaat pruimen te eten (gedroogd/geweekt)
Verder dus dat psygisch probleem aanpakken.
Ik zorg ervoor dat niemand in de buurt is en doorspoelen op het moment dat je ontlasting krijgt. (dan horen mensen het niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iets wat effectief en snel werkt als laxeermiddel:

zeer effectief is ontbijtkoek en koffie (zwarte) en de al genoemde pruimen.
genoeg vocht, veel drinken dus, om de laxerende werking aan de gang te houden.
ook veel vitamine c of kauwgom met sorbitol werkt laxerend.

uit onderstaande bron:

Producten aan welke een (licht) laxerende werking worden toegeschreven zijn onder meer: pruimen, ontbijtkoek, koffie, verschillende theesoorten en kruiden zoals venkel, dit met de opmerking dat te allen tijde voldoende vocht tot zich genomen dient te worden, om de eventueel laxerende werking te effectueren. De inname van grote doses vitamine C, of kauwgom met sorbitol heeft een laxerend effect. Laxeermiddelen worden vaak misbruikt door mensen die lijden aan boulimie of anorexia nervosa. Een te hoge dosis laxeermiddel kan lichte diarree tot hevige (on-ophoudbare) waterdiarree, en uitdroging tot gevolg hebben.

Toegevoegd na 16 uur:
(vergeten: geheugen als een vergiet!)
als ik zelf dit probleem heb, drink ik een hele fles van een liter sinasappelsap (aldi 0.99) perfect: binnen 24uur resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eetlepel olijfolie werkt voor mij altijd heel goed, je zou het als het ware kunnen zien als glijmiddel voor je ontlasting.
12 jaar geleden
Je zou bij de huisarts metamucil kunnen vragen. Dat is een vezelpoeder die de ontlasting zacht houdt. Het houdt water vast in dedarmen waardoor het niet hard wordt. Want het probleem is vaak als je een paar dagen niet kan gaan dat het hard wordt en daardoor steeds moeilijker gaat.
Je kan ook elke dag 1 a 2 eetlepels lijnzaad nog door bijvoorbeeld je zuivel doen. Dit stimuleert je darmen ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pruimen werken erg goed, zoals hierboven al genoemd is.
Een natuurlijk middel wat je zou kunnen proberen is zeezout.
2 a 3 eetlepels zeezout in een glas en dit oplossen in warm water. Heel smerig, maar het werkt fantastisch!
Denk erom dat je dit dag genoeg water drinkt.
Je raakt hier veel minder ontregelt van, omdat je geen chemische troep (medicijnen) inneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de huisarts lactulose vragen… Bij mijn kids hielp dit vroeger binnen een uur… Denk bij volwassene denk ik ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel oraal genomen laxeermiddel werkt binnen een half uur tot een uur. Dan heeft het middel nog maar amper van je maag naar je darmen kunnen gaan, laat staan dat het die vijf à zes meter dunne darm en anderhalve meter dikke darm al door is. Daar heb je echt veel langer voor nodig. Een laxeermiddel voor éénmalig gebruik (zoals bisacodyl) werkt na 8 tot 12 uur, en middelen die je wat langere tijd achter elkaar kunt gebruiken en die wat milder zijn voor je darmwand (lactulose, metamucil, movicolon, etc.) moet je eigenlijk minstens een dag of twee de tijd geven (behalve bij extreem hoge doseringen). Als je dus een middel wilt dat binnen een half uur tot een uur werkt, moet je inderdaad toch echt een klysma nemen of een zetpil dulcolax. Dat raad ik trouwens niet aan: bij verder gezonde darmen kun je veel beter extra vezels nemen en eventueel een osmotisch werkend laxeermiddel of bulkvormer, en moet je m.i. niet gaan lopen klooien met klysma's.

Volgens mij kun je in jouw geval het beste gewoon een dag vantevoren beginnen met een mild laxeermiddel. Metamucil, magnesiumoxide, lactulose of forlax kun je krijgen zonder recept, en dat zijn middelen die niet schadelijk zijn voor je darmen. Als je daar één of twee dagen voor je op vakantie gaat mee begint, en het gewoon een kleine week blijft gebruiken, kun je waarschijnlijk prima poepen in je vakantie. Persoonlijk zou ik metamucil aanraden: dat is een bulkvormer, dus het maakt de ontlasting soepeler doordat het vocht aantrekt en het volume vergroot, zodat het je darmen aanzet tot meer actie. Zeker bij verder gezonde darmen is dat waarschijnlijk het meest gezonde middel, en bovendien heb je weinig kans op winderigheid, wat je van de andere middelen vooral van lactulose erg kunt krijgen. Een ander voordeel van metamucil is dat het vooral de consistentie normaliseert, dus dat je niet zozeer dunnere ontlasting zult krijgen, wat je met de andere middelen wel snel hebt. Het maakt het vooral soepeler en normaliseert de consistentie zonder dat je dus het risico loopt dat je echt diarree krijgt als je wat meer neemt dan je darmen blijkbaar nodig hebben. Let er op dat je bij de metamucil echt extra moet drinken, anders werkt het juist averechts. Als je het oplost in een heel glas water en er daarna nog een extra glas water bij drinkt, moet dat goedkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou trouwens ook roosvicee laxo kunnen proberen. Als je alleen maar een beetje een extra zetje nodig hebt, is dat wellicht ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is Moviprep, kan je online bestellen. Dat werkt binnen één uurtje.
Ik moest het een paar keer gebruiken voor een darmonderzoek.
Prima spul.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing