Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snel is morfine uitgewerkt? Imv bekende bijwerking verstopping

Hoe lang duurd het dat morfine uit je lijf is? Ik heb last van verstopping door de morfine.

Ben al aan de microcolon maar dat begint nog niet echt te werken..

Mijn darmen maken wel scheetjes, maar productie blijft uit.
Woendag laatste normale stoelgang gehad
Donderdag operatie met morfine.
Vrijdag ook nog morfine gehad
Maandag aan de microcolon begonnen
Zondag en beetje stoelgang gehad door de bisacodyl en een siroop gehad in ziekenhuis..
Zondag ook ontslagen uit zkh

Ik voel me erg opgeblazen en en trekt op buikwond.. Wat kan ik nig meer doen om alles opgang te krijgen.
Eet vezels(voldoende) alleen beweging heb ik niet door de operatie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal eens laten halen..
Thee is wel een veilige oplossing of
Baad het niet dan schaad het niet.. Dank je

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Morfine is wel vrij snel uit je lichaam, afhankelijk van de toedieningswijze een paar uur tot een dag. Alleen heb jij te maken met een ander probleem: als er om 3 uur een flinke file ontstaat op de A2 door een ongeval en de weg is weer vrij om vier uur, is om half vijf de file nog niet opgelost. Dat vraagt tijd. Daarbij is het niet alleen de morfine die obstipatie veroorzaakt, maar ook de operatie aan je buik, de narcose, en de inactiviteit van tijdens en vlak na de operatie.

Voor het beoordelen van de darmfunctie moet je eigenlijk minimaal een week nemen: ben je gestart met een laxeermiddel, dan kun je nog niet binnen twee dagen zeggen of dit werkt of niet. Natuurlijk is het na een operatie wel belangrijk om extra op te letten en sneller aan de bel te trekken als het niet goed lijkt te gaan, maar je darmen hebben hoe dan ook wat tijd nodig om op gang te komen.

Als je aan je buik geopereerd bent, heb je vast niet al direct na de operatie een warme maaltijd en vier bruine boterhammen met kaas kunnen eten. Het kan dus ook zijn dat je darmen niet zo heel veel te produceren hebben. Het feit dat je je wel vol vóelt, kan ook te maken hebben met de operatie. Als het een kijkoperatie was, zal er ook gas in de buikholte zijn gebracht voor meer zicht. Dat blijf je nog wel even voelen.

Het kan dus even duren. Zondag heb je wat ontlasting gehad, en nu zijn we nog maar twee dagen verder. De kans dat het vanzelf op gang komt is dan heel erg groot, zéker als je wel windjes laat. Dat neemt trouwens niet weg dat je bij extreme buikpijn of misselijkheid, zéker als je gaat braken, je wel contact op moet nemen met een arts. En als zich zulke dingen niet voor doen: veel drinken, vezels eten, proberen te bewegen voor zover dat lukt, en eventueel een krukje onder je voeten te zetten als je op het toilet zit of proberen om wat te zuchten in plaats van persen. Dat is minder pijnlijk, en zet toch je darmen aan tot actie. Sowieso kunnen ademhalingsoefeningen helpen om je darmen op gang te krijgen. Niets werkt beter dan veel lopen en buikspieroefeningen, maar als je net geopereerd bent en dat niet kan, is álles waarmee je je buik een beetje beweegt, al heel wat beter dan niets.

Als het allemaal niet lukt en je morgen of overmorgen nog geen ontlasting hebt gehad, óf je erg misselijk wordt en krampen krijgt, kun je eens overleggen met je arts over bijvoorbeeld het tijdelijk ophogen van de movicolon. Ga daar echter niet zelf mee dokteren, zeker niet vlak na een buikoperatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal helder!
Dank je Houd het wel extra in de gaten.
Geen kijkoperatie geweest maar verwijderen van vetschort (buikwandcorrectie)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding