Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een huisarts een viritueel darmonderzoek aanvragen?

Ik wil mijn dikkedarm laten onderzoeken maar zie enorm op tegen een colonscopie. Reden voor dit onderzoek is dat ik last heb van darmklachten rechts in de buik. Volgens de huisarts een prikkelbare darm. Een echoscopie en een buikoverzichtsfoto gaven geen bijzonderheden. Ik vertouw het zelf niet omdat ik het gevoel heb dat ik bij het opstaan even een gevoel van verdikking heb. De arts voelt bij onderzoek niets. Ik zie enorm op tegen een colonscopie en wil mijn darmen laten onderzoeken via een ct scan. Een aantal bedrijven die bodyscans uitvoeren maken reclame voor zon onderzoek maar als je ze belt zeggen ze dat ze het liever niet doen. Kan de huisarts dit voor mij regelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een colonscopie gebeurt vrijwel altijd onder een roesje. Als jij je angsten met de arts bespreekt dan kan hij hier rekening mee houden.
Ik heb reeds meerdere malen een endoscopie en colonscopie moeten ondergaan. Alle keren heb ik heerlijk geslapen omdat de arts op mijn verzoek het roesje volledig toediende.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat een MDL arts wel een virtueel darmonderzoek kan aanvragen. Dit zal wel gemotiveerd moeten gebeuren en angst zal niet genoeg zijn denk ik. Overigens zal bij een geconstateerde verdikking wss alsnog een biopt afgenomen moeten worden dmv een colonscopie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing