Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eergisteren is mijn kat perongelijk met zijn nagel in mijn oog gekomen, wat nu?

Die avond was ik er ook beroerd van geworden, ik werd er bleekjes van, nu kan je goed zien dat het de aderen heeft aangeraakt alleen ik wil er niet mee naar de dokter want die geeft me toch het verkeerde advies. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Mee naar de arts gaan! Nagels bevatten veel vuil en bacteriën. Om te beginnen moet de arts vaststellen of de kras de hoornlaag heeft beschadigd. Daarnaast moet je zeer waarschijnlijk zeker antibiotica (druppels) in het oog.

Niet mee wachten, voorkom dat je een ooginfectie krijgt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je jouw arts niet kundig acht, kan je ook vanavond de huisartsenpost bellen.
Belangrijk is om te zien of je hoornvlies niet beschadigd is, want als je dat verwaarloost ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je riskeert een lekkere ontsteking aan je oog. Weet jij wat een kat allemaal voor bacillen aan zijn poten heeft zitten? Ga toch maar wel naar de dokter, want dat die je een verkeerd advies zou geven is larie. Laat je desnoods doorverwijzen naar de oogarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard moet je hiermee wél naar je huisarts, dat had je meteen die avond moeten doen. Dan had je zelfs om je eigen huisarts heen gekund. Nu is het geen spoed meer dus moet je gewoon naar je eigen huisarts, tenzij het ineens enorm gaat ontsteken buiten kantoortijden.

Als jij reden hebt om zeer te twijfelen aan de juistheid van adviezen van je huisarts, bel hem dan op, leg uit waar je last van hebt en dat je vanwege wat er in het verleden is voorgevallen het liefst naar een andere arts wilt. Als je huisarts in een groepspraktijk werkt, kun je misschien door één van de andere artsen gezien worden.

Je begrijpt vast wel dat je vervolgens ook een andere huisarts moet gaan zoeken, maar als je geen vertrouwen hebt in je huisarts, moet dat sowieso. Wat je nu doet is onverantwoord en gevaarlijk: je vraagt liever advies aan vreemden dan naar je huisarts te gaan. Als het zó erg gesteld is met het vertrouwen in je huisarts, dan was het lang voor eergisteren al tijd om over te stappen. Eventueel zou je dit moment aan kunnen grijpen om die stap te zetten: bel een huisarts in de buurt op, en vraag of je daar patiënt kunt worden én of je direct langs mag komen. Dan los je meteen beide problemen op. En anders: sorry, dan doorsta je dat gevoel van wantrouwen maar. Het lijkt me een beter gevoel dan het gevoel aan één oog blind te kunnen worden.

Aan het probleem met je oog kun je zelf niets doen. Dat móet door een arts gezien worden. Er moet o.a. gekeken worden of je hoornvlies beschadigd is. Als dat beschadigd is, loop je het risico op een infectie en op een slechte genezing waardoor je een deel van je zicht kunt kwijtraken. Een beschadiging aan het hoornvlies wordt behandeld met antibioticadruppels of -gel, en met een oogverband waarbij ervoor gezorgd wordt dat je ooglid dicht blijft, zodat dit niet steeds over het hoornvlies schuurt. Een lichte beschadiging geneest wel vanzelf binnen een paar dagen, maar als het niet goed geneest, loop je een groter risico dat het opnieuw opengaat en zelfs groter wordt. Dit kan zelfs maanden nadat de beschadiging was genezen, nog gebeuren. Je loopt dan opnieuw het risico op een infectie, en een steeds groter risico dat het niet goed geneest en dat je daardoor blijvend minder goed ziet. Met een infectie riskeer je zelfs blindheid aan dat oog. En er zou nog veel meer aan de hand kunnen zijn dan alleen beschadiging van het hoornvlies. Hier móet dus echt een arts naar kijken, of dat nu je eigen huisarts is of een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook meegemaakt. Mijn oog was helemaal wazig. Ik ben meteen naar de oogarts gegaan en zij heeft mij druppels voorgeschreven..
Dus als ik van u was zou ik een oogarts raadplegen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing