Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de ziekte trichomonas overdraagbaar zonder geslachtsverkeer?

heel vervelende jeuk en blaarvorming. De symptomen die een vriendin, bij haar dochter noemde lijken veel op trichomonas.Ik zei dat ook. Ik herinnerde het mij. Mijn toenmalig vriendje zei bij de arts dat hij geen betrekking had gehad met een ander, ik had toen wel mijn twijfels. Ook mijn vriendin wist dat haar dochter met niemand naar bed is geweest. Overal staat de ziekte op de sites als geslachtsziekte maar zou je die ook in een zwembad of vreemde douche kunnen oplopen. Mijn arts zei indertijd dat de bacil ook in een vuile handdoek kon hebben gezeten. Ben je gevoeliger ervoor als je jong bent omdat je op plaatsen komt bv voor kamerbewoning waar de douches niet altijd even schoon zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
het gaat bij haar om blaarvorming en brandplekken op de vingers en de voeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Naar mijn mening is het geen trichomonas want:

Wat is trichomonas?
Trichomonas is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) en wordt soms ook trichomoniasis genoemd. Trichomonas is een parasiet die voornamelijk leeft in de slijmvliezen van de vagina. Ook kan trichomonas in de plasbuis zitten, zowel bij vrouwen als bij mannen. In Nederland komt de aandoening niet zo heel veel voor. Wereldwijd is deze aandoening echter nog wel de meest voorkomende SOA die niet door een virus wordt veroorzaakt
Oorzaak van trichomonas
Trichomonas wordt veroorzaakt door een infectie met de trichomonas-parasiet. Deze parasiet wordt overgedragendoor onbeschermd seksueel contact. Je kunt een infectie met trichomonas voorkomen door veilig te vrijen.

Wat het wel zou kunnen zijn:

Pompholyx (blaasjeseczeem): blaasjes & blaren handen-voeten
Pompholyx is een vorm van blaasjeseczeem die zich op de de handpalmen en voetzolen manifesteert en waarbij blaasjes en blaren ontstaan. De blaren kunnen jeuken of een branderig gevoel geven. Soms zijn kleine blaren samengesmolten tot een grotere plek. Als de blaren beginnen te genezen, drogen de blaren in en ontstaat een schilferend eczeem. Het komt vooral voor bij mensen onder de 40 jaar.
Wat zijn de oorzaken van pompholyx?
De precieze oorzaak is nog niet bekend. Er lijken echter een aantal factoren te zijn die de aandoening kunnen uitlokken, zoals:

Metalen zoals nikkel of kobalt (hetzij op de huid, of in levensmiddelen);
Het antibioticum 'neomycine' (dit middel wordt niet vaak voorgeschreven).
Bepaalde chemische stoffen (bijvoorbeeld parfum).
Schimmelinfectie van de huid.
Transpireren van handen en voeten.
Emotionele stress en spanning.

Pompholyx kan worden verergerd door alles wat de huid kan irriteren, zoals wasmiddelen, chemische stoffen en water (bij frequent of langdurig contact met water). Erfelijkheid speelt geen rol van betekenis, uitzonderingen daargelaten.

Ze kan beter naar de huisarts gaan,waarschijnlijk zal hij bloed laten prikken om te kijken wat de oorzaak is.

Groet vlindertje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Blaarvorming en brandplekken op de vingers en de voeten duidt niet op trichomonas.

In theorie kan de Trichomonas parasiet ook via niet-seksueel contact worden overgebracht, want het organisme is in staat het een tijdje te overleven in vochtige handdoeken en in water, zelfs in zwembaden en op WC-brillen. In de praktijk wordt Trichomonas toch het meest via seksueel contact overgebracht.
Mogelijke verschijnselen (o.a.)
- mannen: meestal geen verschijnselen maar kunnen hun partner wel besmetten. Mogelijk: lichte branderige pijn in de plasbuis, schuimige afscheiding uit de penis-opening, pijn tijdens het plassen, vaak plassen (vooral 's ochtends).
- vrouwen: licht gekelurde schuimige afscheiding uit de vagina, geïrriteerde, gevoelige, gezwollen of ontstoken uitwendige schaamdelen (vulva), pijnlijke urine-lozing, vaak plassen, blaasinfectie, pijn tijdens geslachtsgemeenschap.

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/soatrichomonas.htm

http://www.gezondheidsnet.info/ziekten/2616/trichomonas
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik geleerd heb zijn alle SOA 's op schaamluis na niet zonder seksueel contact overdraagbaar , echter heeft men mij wel vaker verkeerd voorgelicht.
Het is een parasiet , en als die in leven kan blijven buiten een lichaam , dan is ie besmettelijk zolang die leeft.

Maar je dochter kan ook heel iets anders hebben , en dat vermoed ik ook.
Ga maar naar je huisarts zou ik zo zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding