Is dit een vorm van stress / astma / ziekte?
Hoi,
Vorig jaar begon het zo een beetje dat ik niet meer kon ademen vanwege de proefwerkweek. Mijn luchtpijp voelde nogal benauwd en ik stresste heel veel omdat ik heel graag een hoger niveau wou halen.
Ik ging naar de huisarts toe om te vragen wat er mis was, en ze zei dat het stress was. Okee, wel begrijpelijk. Maar toen ik mijn stress beter kon beheersen, voel ik nog steeds dat benauwd gevoel in mijn luchtpijp. Of als ik ga sporten / rennen raak ik ook snel uitgeput en kan ik hyperventileren. (Dit had ik niet daarvoor, voor zover ik weet) Maar dat is ook minder geworden. Alleen dat gevoel blijft mij gewoon dwars zitten want ik stress niet meer zo heel erg als toen. Maar als ik zo'n "paniekerig" gevoel krijg, krijg ik het ook.
Wanneer ik wil gaan ademen, voelt het net alsof ik geen lucht krijg (ik voel het niet door me luchtpijp gaan) maar als ik het dan uitadem via mijn mond komt er best wel veel uit! En als het niet lukt om lucht te krijgen moet ik grote happen (2 á 4 x achterelkaar of een tijdje mijn mond open houden) nemen.
Ik doe wel een soort oefening (denk ik?); via mijn neus ademen en door mijn mond uitademen. Het werkt wel, maar is niet altijd even effectief.
En dit is gewoon onwijs irritant. Ik zou echt blij zijn als één van jullie dit klacht ook hebben of weten wat er is of gewoon tips dat het misschien verminderd kan worden.
Alvast bedankt,
x shooting star
PS. Ik rook niet, ook nooit gedaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.