Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bestaan er oefeningen om de darmen terug op gang te brengen ?

ik heb al jaren een luie darm, altijd zachte middelen gebruikt, maar 3 maanden geleden ben ik gestopt met roken en nu kan ik hélemaal niet meer gaan! Ik gebruik nu echte laxeermiddelen en wil daar mee stoppen.Ik drink 3 liter water per dag.Zijn er oefeningen die ik zou kunnen doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alles waarbij je je buikspieren gebruikt. Daardoor stimuleer je je darmen, en dat helpt om ze op gang te brengen. Dat hoeven niet eens buikspieroefeningen te zijn, een wandeling is ook al heel goed. Daarnaast kun je ook je darmen masseren, en is het goed om niet te persen, of om in elk geval tijdens het persen je adem niet in te houden.

Maar allereerst zou ik me afvragen wat voor laxeermiddelen je gebruikt, en of dat is op recept van je huisarts. Veel laxeermiddelen die je zonder recept kunt gebruiken werken namelijk door het slijmvlies te prikkelen, en dat is nu juist waarmee je het risico loopt op een luie, slappe dikke darm. Je huisarts kan je middelen voorschrijven die dit risico niet hebben. En hoewel er ook andere manieren zijn om je darmen op gang te helpen (vezels en vocht zijn HEEL belangrijk, en beweging ook) is het soms toch nodig om - al dan niet tijdelijk - laxeermiddelen erbij te gebruiken. Obstipatie niet behandelen is zeker bij ernstige of langdurige obstipatie namelijk veel schadelijker. Maar áls het dan nodig is om dat soort middelen te gebruiken, zorg er dan in elk geval voor dat je middelen gebruikt die geen schade doen. Dus als je nog niet bij de huisarts was geweest, dan zou dat je eerste stap moeten zijn.

En ja: roken versnelt je metabolisme, vandaar dat stoppers vaak aankomen naderhand, en dat je last kunt krijgen van obstipatie. Na drie maanden zou je lichaam zich normaal gepsproken wel redelijk moeten kunnen herstellen, dus dat is nóg een reden om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

traplopen!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ná een darm operatie liggen je darmen stil. Ik heb dit al meerdere malen mee gemaakt. Steeds adviseren ze om kauwgum te eten om ze zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. Door de etende bewegingen van je mond denkt de rest van je lichaam dat er voedsel aan komt en zet ook alvast de andere delen van de spijs vertering "aan het werk"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@octavie,

Je vraagt welke oefeningen je kan doen, je kan meedoen als je dat wilt met ochtend gymnastiek s'morgen op de tv, maar zelf denk ik dat voeding je een eind op weg kan helpen.

Jaren lang heb ik last gehad van verstopping, nu is het voorbij. Drink kruidenthee Fenegriek er zit een soort olie in de korrels, die er uit moeten weken, deze thee drink ik s'morgens op nuchtere maag, dan eet ik een paar kiwi's daarna eet ik roggebrood met gemalen noten. (dat kan zijn gemalen walnoten, of amandelnoten met hazelnoten.)Deze zijn allemaal zeer fijn gemalen met olijfolie. daarna neem ik nog een sinasappel en mandarijn.

Ik hoop dat dit recept je mag helpen om je darmen weer te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing