Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel dat je een aandoening in je hoofd, hersens hebt. Kan dan door een harde val op je hoofd, klachten verergeren of pas uitkomen?

Wanneer je bv in het ergste geval een hersentumor hebt of een "defect"in het evenwichtsorgaan. Hier vage tot geen klachten van hebt en je komt door een val hard met je hoofd op de grond. Kan het dan zijn dat bv wel klachten krijgt of door de klap de aanwezige aandoening erger wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee, je hersens worden beschermd door je schedel en een eventueel aanwezige tumor kan niet zomaar losscheuren door een val. Als dat wel gebeurt is je schedel vast en zeker gebarsten en heb je een nog veel groter probleem. Je evenwichtsorgaan zit vast achter je oorschelp, ook dat komt niet los of scheurt door een klap.
12 jaar geleden
Ik heb jarenlang met een hersentumor rondgelopen, zonder daar iets van te voelen, of te merken, ik heb in die tijd vaak mijn hoofd hard gestoten, maar zelfs dan bleef het bij een blauwe plek, dus nee, in de meeste gevallen wordt een tumor door toeval ontdekt. Je hoeft er niets van te voelen, ook geen hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had een vrij grote hersentumor dichtbij spraak en motorieke zone. Ik had mijn hoofd gestoten en daardoor kreeg ik een erge epilepsie aanval, waarbij ik het bewustzijn verloor. Door de klap drukte de tumor tegen mijn hersenen. Ervoor had ik geen klachten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toen lag ik uiteraard in het ziekenhuis onder zware anti-epilepsie en andere medicatie. Ze hebben de tumor operatief verwijderd. Tussen de klap en de operatie (ongeveer 3 weken) had ik last van evenwichtstoornissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing