Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe lang mag je last hebben van een flinke bloeduitstorting in je been?

ongeveer een maand geleden ben ik gevallen met mijn been tussen een stalen deur op een schip. Mijn hele onderbeen is opgezwollen en nog steeds pijnlijk. Als ik een tijdje heb gestaan is het nog dikker en s'avonds erg pijnlijk. Het is nu dan niet zo heftig meer als in het begin, maar heb nog nooit gehad dat zoiets zo lang pijnlijk bleef.
Volgens de hospik zou het binnen 2 weken een stuk beter zijn. Maar heb er nog elke dag last van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als de blauwe plek weg is, dan kan er binnen in het weefsel nog altijd een hele hoop bloed opgehoopt zijn. Je voelt dat als een harde schijf. Door de bloeding in het weefsel is de terugloop van het bloed, de afvoer dus, ook wat verminderd, zodat er eerder het dik worden van het been zal ontstaan.
Vooral bij statische belasting zoals veel staan. De beste remedie is wel blijven bewegen en niet overdrijven daarmee.
Gewoon een beetje lopen en niet dwars door de pijn heen lopen als het serieus erger wordt. Als er ook een zwelling in het scheenbeen is, dan heb je eveneens een bloeduitstoring onder het botvlies. Ook dat verdwijnt. Er kan echter een kalkachtig restant ontstaan zodat je blijvend een soort bobbel voelt. De pijn zal wel verdwijnen. Achteraf gezien had de bloeduitstorting misschien ontlast moeten worden gezien de ernst. Het is een ingreep waarbij het overtollige bloed wordt weggehaald. Mochten de klachten niet verdwijnen en zeker als je een koudere voet krijgt, of een verkleuring van been of voet, dan naar de dokter gaan. Ook als de huid warm gespannen en glanzend is, naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het een hele grote plek was zou je wel eens heel lang last kunnen hebben, dat blauwe is van bloed dat tussen de weefsels is gekomen en dat moet ontkleuren en opgeruimd worden. Is het een beetje is het zo gepiept maar als het veel is duurt het lang.

De wiki zegt erover: enkele dagen tot weken. Dus die twee weken zijn mogelijk wat optimisch geweest.

Wat kan helpen is insmeren met arniflor (raar groen zalfje), dat helpt ook zwellingen verminderen.
Als je ook een bult op je scheenbeen hebt, heb je mogelijk vocht onder het botvlies en dat blijft maanden dit en pijnlijk (maar is niet blauw).
12 jaar geleden
Dit kan 6 tot 12 weken in beslag nemen. Het vicht en de afvalstoffen van de bloeduitstorting moeten woden geresorbeerd en de zwelling veroorzaakt de pijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing