Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ontstaat een cyste in het ruggemergkanaal?

Sinds 3 maanden heb ik last van mijn rechteronderbeen: pijn, tintelingen, doof en soms kouder. Een MRI wees uit dat het ruggemergkanaal vernauwd is tgv een cyste. Ik dacht daarvoor dat het door sporten kwam (val na schaatsen en paar weken later te snel hard gaan lopen) Kan dat de oorzaak zijn? Welke oorzaken zijn er nog meer?

Ik ben gewoon benieuwd hoe een cyste daar kan ontstaan,ik vind het een enge plek, Ik weet inmiddels dat de huid van de niet natuurlijke holte wel vocht inlaat, maar niet uit. Dus alleen groter kan worden. Het idee dat het op deze plek zit, vind ik wel eng: kan uitval veroorzaken. Mocht de wc gang, of staan op tenen of hielen niet lukt, dan geldt dat als alarmbel en ga ik naar huisarts of ziekenhuis. (niet aan de orde gelukkig)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Is het wel een cyste? Een cyste is een soort gezwelletje (meestal goedaardig). Als ik het zo lees lijkt het meer op een ingezakte tussenwervel. De tussenwervelschijven zitten tussen je botten en zorgen voor flexibiliteit. Een tussenwervel is een zacht met een kern gevuld met een soort gel. Waarom ik denk dat het geen cyste is, is omdat deze ook kwaadaardig kan zijn en ik kan me niet voorstellen dat een neuroloog (want daar ben je waarschijnlijk geweest) dat niet zou willen uitsluiten.

Als een tussenwervel 'lek' raakt, zal de gel uit de wervel lopen, zal de wervel inzakken en daardoor uitstulpen(denk aan een spons die je indrukt, de zijkanten stulpen dan naar buiten). Die uitstulping drukt tegen de zenuwbanen in je ruggenmerg, een soort tuinslang waar de zenuwen vanuit je hersenen naar alle lichaamsdelen worden geleid. Doordat de zenuwen worden 'afgeknepen' merk je dat bijvoorbeeld in het lopen (alsof je door pap loopt), doof gevoel in de ledematen en/of moeite met plassen.

EN wat je zegt is waar, het kan op den duur uitval veroorzaken, maar ook schade toebrengen aan je ruggenmerg. En die schade is meestal onherstelbaar. Stel voor dat je een ongeluk in de auto krijgt of van de fiets valt (hoop het natuurlijk niet voor je), dan geeft die uitstulping/cyste ook een klap tegen het ruggenmerg en zenuwen, met alle risico's van dien.

Ik ben geen neuroloog, maar zou in jouw geval toch nog eens overleggen of niet aan een operatie moet worden gedacht. Het klinkt best eng, maar een vernauwing in het ruggenmerg is goed te verhelpen. Via de tussenwervel wordt de vernauwing 'geruimd' door deze weg te slijpen. Als het echt een cyste is, lijkt me dit nog eenvoudiger, maar belangrijk is waardoor de cyste ontstaat en of deze goedaardig is. Ik zeg niet dat de operatie een peulenschilletje is, maar het is al duizenden keren en meestal met succes uitgevoerd. Na de operatie ben je binnen 2 a 3 dagen weer thuis. En de eerste maanden mag je geen zware sporten als voetballen en skieën beoefenen.

Het St Franciscus Gasthuis in Rotterdam heeft twee uitstekende neurochirurgen. Mocht je dat willen, dan kun je wellicht een afspraak maken om je mri scan (nogmaals) te laten beoordelen.

beterschap!
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing