Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb vaak een aanval dat heel mijn lichaam gaat schokken en ik ga hyperventileren. wat kan dat zijn? ik ben wel bij bewustzijn tijdens een aanval

Vooral als ik lig krijgt ik opeens spierschokken. Mijn lichaam maakt allemaal schokkende bewegingen en ik kan niet meer normaal ontspannen. Ik raak denk ik in paniek want ik ga enorm snel ademen waardoor ik geen kracht meer heb ik mijn handen. Soms gaan die aanvallen ook lang door en pas werd alles wazig om me heen. Normaal ben ik wel bij bewustzijn. Als een aanval afgelopen is kan ik niet meer goed lopen omdat mijn lichaam vermoeid is. Ik heb dan weinig kracht meer. Wat kan dit ooit zijn en moet ik naar de dokter gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ga naar de huisarts.
Mogelijk zijn het epileptische aanvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rap tempo naar de huisarts
ik vermoed wel dat paniek de aanval verergerd maar
dat zegt je huisarts dan wel
12 jaar geleden
Spierschokken, paniek, wazig zien, niet goed kunnen lopen na een aanval, en geen kracht, dat zijn veel te veel klachten om dat zelf op te lossen.

Alleen een antwoord op je vraag: "moet ik naar de dokter gaan?". Ja, dat moet je echt doen! Bel je huisarts en vertel dit verhaal. Hij zal zeggen wat er moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan iets zijn wat niet zo gezond is (dus sowieso naar huisarts) Maar het kan ook een hyperventilatie aanval zijn ik heb hier zelf last van gehad. Ik kon niet meer op mijn benen staan etc. alleen ik heb geen last gehad van schokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% zeker is dit epilepsie. Maar daar heb je verschillende gradaties in. De huisarts kan je laten onderzoeken. Is wel heel erg raadzaam om dat te doen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gast111883

www.epilepsiefonds.nl
Wat ik zo lees, lijkt het mij niet erg op epilepsie... Bij epilepsie is men vaak niet in paniek en snel ademen komt ook niet echt voor bij epilepsie. Snel ademen komt wel voor bij hyperventilatie. En de aanvallen van epilepsie duren vaak kort, en bij ander soort aanvallen duren ze langer. Maar je moet wel naar de huisarts gaan zodat hij kan onderzoeken wat je voor klachten hebt. Anders moet je maar even kijken bij www.sein.nl en dan over sein brochures nummer 4 dan dan krijg je daar nummer update 17 over syncope (flauwvallen) waarschijnlijk komt dit dichter bij de klachten die je momenteel hebt...
http://www.epilepsie.nl/informatie/nietepileptische_aanvallen/hyperventilatie
Bij gespannenheid wordt de ademhaling sneller en dieper en wordt er dus meer koolzuur afgegeven dan gewenst is. Hierdoor wordt de overdracht van impulsen van zenuw naar spier veranderd en ontstaan tintelingen in de vingers en een stijf gevoel in de tong, handen en borstkas. Mensen voelen zich beklemd en gaan uit paniek nog dieper ademen. Uiteindelijk kunnen krampen van het hele lichaam optreden en lijkt het beeld op een epileptische aanval.

De duur van een partiele aanval is vaak maar van seconden tot minuten en niet wat jij beschrijft dat het lang duurt.
Tonisch-clonische aanval tonische fase duurt meestal maar een halve minuut, de clonische fase duurt vaak anderhalve minuut,
en dan het verslappen 1 tot enkele minuten. En als jij beschrijft dat jou aanvallen lang door gaan, dan kan dit naar mijn idee niet iets met epilepsie te maken hebben.
(zelf ervaringsdeskundige op gebied van epilepsie heb zelf partiele complexe aanvallen en slik medicijnen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt al meerdere aanvallen gehad en bent nog niet naar de dokter geweest? Meteen als je zelfs al één aanval hebt gehad naar de dokter, en jij nu dus al helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing