Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

toch een wajong uitkering aanvragen of niet?

ik ben op dit moment 22 jaar en heb voor 3 maanden terug krijgen te horen dat ik een aangeboren rugafwijking heb, altijd al last gehad van de rug maar nooit hebben ze iets kunnen vinden, tot nu dan,, ik werk al bijna 5 jaar in de zorg 40 uur per week en met de jaren gaat het steeds slechter met mn rug (loop in de ochtend uren als een hoog bejaarde vrouw en als ik eventjes zit) heb ook een rolstoel van de wmo vergoed gekregen voor als ik daadwerkelijk niet van mn plaats afkom (blokkades) opereren kunnen ze niet want dan is de kans op 85% op blijvende verlamming, fysio helpt wel voor even maar niet blijvend,, stroom-therapie is ook maar voor korte duur,, ben al bij de huisarts geweest en die heeft me de raad gegeven om de wajong-uitkering aan te vragen, want als ik zo doorga met werken beland ik alsnog voor goed in een rolstoel en dat wil ik ook niet! maar ik wil mn baan ook niet opgeven! wat moet ik nu doen? hopelijk kan mij iemand goede raad geven waar ik daadwerkelijk iets aan heb!!! alvast bedankt!"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Is werken in deeltijd 50/50 geen idee?
Dan blijf je toch onder de mensen en ontzie je de rug wat meer.
Heel veel sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt geen wajong aanvragen omdat je niet aan de criteria voldoet. Je kunt aanspraak maken op de wao, of de wia.
Kijk maar eens op de site van de rijksoverheid. Dit kan ook gedeeltelijk, zodat je kan werken naar vermogen (dat is de wet wia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering als je op je 18e al minimaal een jaar arbeidsongeschikt was, of als je tijdens je studie uitvalt (en je nog geen 30 bent). Jij studeert niet, dus zou je Wajong claimen vanwege arbeidsongeschiktheid op je 18e.

Het is mogelijk om pas later die aanvraag te doen, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je op je 18e arbeidsongeschikt was. Met een arbeidsverleden is dat moeilijk. Ik twijfel dus of je met een arbeidsverleden van 40 uur per week, aannemelijk kunt maken dat je al die tijd arbeidsongeschikt was. En dat is nog maar de eerste eis, de medische beoordeling moet dan nog komen. Ook met die medische beoordeling denk ik dat het lastig is om als je op dit moment wel werkt, te claimen dat je dat eigenlijk niet kunt.

Arbeidsongeschiktheid is in Nederland een nogal technisch verhaal: het gaat over verlies van verdiencapaciteit, en dat bepaalt in welke mate je arbeidsongeschikt bent. Met de nieuwe Wajong is dat nóg weer anders, omdat er geen arbeidsongeschiktheidsklassen meer zijn, en je ook minder snel daadwerkelijk een uitkering ontvangt. De nadruk ligt vooral op begeleiding naar werk. Zeker bij volledige arbeidsongeschiktheid wordt er wel een uitkering toegekend, maar dan moeten er ook echt geen functies zijn die je kunt uitoefenen. Ik weet natuurlijk niet hoe jij precies functioneert en welke beperkingen je hebt, maar zodra je theoretisch gezien een baan als telefoniste/receptioniste - al dan niet in een rolstoel - fysiek aan zou kunnen, kom je niet in aanmerking voor een uitkering.

Uiteraard kunt je altijd een aanvraag doen, maar ik denk dus dat het lastig is. Een andere kwestie is dat je huidige werk fysiek te zwaar voor je is, en dat je ook je baan niet op wilt geven. Zijn er geen andere functies die je kunt doen, allereerst gewoon binnen de zorg? Een leidinggevende functie waarbij je meer zittend werk kunt doen, of een ondersteunende functie als planner, of telefoniste, medisch secretaresse, etc? Of is dat ook te zwaar voor je?

Ook gezien je arbeidsverleden zou ik zeggen dat niet Wajong de voor de hand liggende optie is als je je werk niet vol kunt houden, maar dat je gewoon een gesprek met je bedrijfsarts aan moet gaan en zoeken naar aangepaste functies binnen het bedrijf. Als dit niet mogelijk is en je ook ander werk niet kunt doen, heb je weinig opties dan je (gedeeltelijk) ziek te melden, en dan zal van daaruit het reïntegratietraject gestart worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie aanvulling in reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo!
Best een vraag! UWV wijst wajong uitkeringen af omdat er al gewerkt is. Raadzaam: wel doen! En verzamel zoveel mogelijk bewijs dat je beperkingen al aanwezig waren voor je 17e, en bespreek met de bedrijfsarts van je werkgever je functioneren in werk.
UWV is ook voorstander dat wajongers werken, door de aanvraag wajong bescherm je jezelf tegen inkomensval als het mis gaat, en je werkgever krijgt een financiele bescherming voor je.
bBovendien is er de mogelijkheid tot het aanpassen van delen van je werkomgeving. Als je meer wilt weten, het is mijn vak om wajongers op en rond hun werk te begeleiden en de knelpuntjes samen op te lossen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing