Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik mijn sneetje aan mijn kringspieren verZorgen?

Door harde ontlasting heb ik een/meerdere sneetjes rond mijn anus. Naar de wc gaan doet pijn en na ontlasten bloed ik als een rund. En zitten is ook niet erg prettig. Hoe moet ik dit verzorgen. Ik wik het absoluut niet aan mijn ouders vertellen en ook niet naar de huisarts.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

Anale kloofjes (in dokterstaal: fissura ani) zijn een veel voorkomend probleem. Ze kunnen heel pijnlijk zijn, en soms genezen ze ook heel slecht. Op onderstaande website lees je er meer over.
En nu onmiddelijk ophouden met jezelf te schamen voor dit lastige probleem en er mee naar de dokter, die heeft er voor geleerd en die heeft er prettige smeerseltjes voor die er voor zorgen dat de kloofjes wel kunnen genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt zoiets waarover iedereen roept: schaam je niet en ga naar de dokter, maar zo gauw je het zelf hebt, voel je toch schaamte, die echt niet nodig is. Neem je vader of moeder in vertrouwen, en ga naar de dokter. Waarschijnlijk is het met een zetpil of zalfje gauw opgelost. Als je er mee blijft lopen kan het veel langer duren voor je er van af bent.
Dus toch maar even moed scheppen en vertellen dat je naar de dokter wilt
12 jaar geleden
Om te beginnen moet je anders gaan eten, want de harde ontlasting is de oorzaak van deze pijnlijke sneetjes.
Dus meer groente, bruin brood en fruit eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om het bloed op te vangen zou je (maand)verband kunnen gebruiken en daarna naar de dokter. Het lijkt me toch erg onverstandig om niet naar de dokter te gaan.
Je denkt misschien dat het erg genant is om naar de huisarts te gaan met deze klacht, maar dat is niet zo want de dokter heeft alles al gezien...

Advies

Beter eten, misschien ook meer bewegen...
Naar de dokter is echt verstandiger, dan het zelf proberen op te lossen !

Toegevoegd na 19 minuten:
Als je geen vlees meer eet, dan moet je ànders eten.
Voor meer informatie kijk op onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smeer er mischien nivea op, dit verzacht en irriteert niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smeer er Purol-zalf op.

Kan een heel verhaal ophangen, maar dat werkt.
12 jaar geleden
Ik zou hemoclin gebruiken. Dit kan je kopen bij de drogisterijen (trekpleister/ kruidvat) of apotheek. Het is homeopathisch dus je bijwerkingen zijn er niet. Is wel aan de prijzige kant maar het werkt. Je kan het makkelijk aanbrengen en in je tas stoppen. Je hebt een spray, gel en zalf. Ik zou de gel nemen deze werkt fijn en is goed schoon te houden. Als het pijn blijft doen na het gebruik hiervan toch even langs de huisarts. Niks aan te doen of je voor te schamen. Daar zijn ze voor.

Probeer je eetpatroon aan te passen. Eet veel granen en vezels en groene groenten. Zorg dat je ontlasting zacht blijft des te eerder is er verlichting.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een vervelend probleempje! ik zou vaseline of uierzalf gaan gebruiken , lekker insmeren en na het afvegen weer insmeren én ff wat meer macaroni enzo eten dan krijg ik in ieder geval wat minder harde poep en kan het genezen!
Mag er ook nog een grapje bij? Ik heb al jaren een pot uierzalf!!! ik leef er wel bij , er zitten geen rare stoffen in verwerkt ën het is ook nog 'vliegwerend' !!! werkelijk waar het staat op de pot beschreven! LOL
sucses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de ontlasting lidocaine-vaseline creme er op smeren. Gewoon te verkrijgen bij de apotheek zonder recept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er werkelijk ALLES opsmeren dat een beetje verzacht, goed is voor de huid en de boel een beetje soepel houdt, al is het roomboter. Daar gaan ze echter niet van over. (Van alle andere genoemde merken zalf ook niet, al zijn sommige ontsmettende varianten (purol, sudocreme, uiterzalf) beter dan andere (cacaoboter, vaseline, nivea).

Punt is dat je dit soort problemen bij de bron moet aanpakken : de oorzaak van de harde ontlasting.
Bij sommige mensen is het voldoende hun leef- en eetpatroon eenvoudig te wijzigen (bruin brood eten, meer water drinken, meer fruit en groente), anderen moeten hun reeds gezonde eten aanvullen met laxerende voedingssupplementen (lijnzaad, melkzuurbacteriën, gedroogde pruimen oid), maar obstipatie kan ook een verkeerd aangeleerde gewoonte zijn waar therapie voor nodig is.

Doe je er helemaal niks aan, dan zullen de klachten toenemen of steeds we blijven terugkomen, en het is niet onmogelijk dat je dan in een fase komt waarin smeren niet meer helpt, en ook de huisarts je niet meer kan helpen. En geloof me, darmonderzoeken, operaties en dergelijke zijn stukken vervelender dan nu even van de buitenkant laten kijken.

Je kunt dus in eerste instantie best even gaan smeren en je eten aanpassen, maar werkt dat binnen, zeg, twee weken NIET, dan is het zaak toch even bij de huisarts langs te gaan. Anale klachten horen bij de meest voorkomende, dus de dokter zal er niet van opkijken. Voor hem is het niet wezenlijk anders dan in je oor of keel kijken, dus schaamte is echt nergens voor nodig. Wel is die (valse) schaamte de voornaamste oorzaak van complicaties en soms jarenlang leed, dat in no time verholpen had kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2-3-benzyleendifluoreenpentalidemangaat oftewel niveau smeerzalf! Werkt perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing