Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het echt nodig om vlees te eten?

Of kan je prima zonder vlees.
Ik weet dat de B12 in vlees cruciaal is. Maar daarvoor krijg ik sowieso elke maand al een injectie..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben mijn hele leven vegetarier (heb dus nog nooit vlees of vis gegeten) : ik ben nu 57.
En ik garandeer je : je hebt vlees ab-so-luut níét nodig.

Integendeel.

Het is toch eigenlijk een raar idee, dat het eten van een lijk je gezond zou kunnen maken? Ik bekijk de wereld wat dit betreft met meer en meer vervreemding : we voeren voor mensen prima eten aan dieren, maken die dood, laten ze uitlekken en vriezen ze in, voegen 300 smaak- en conserveringsmiddelen toe, en eten dat rare mengsel vervolgens op? Terwijl er behalve de voeding die er in die dieren gestopt wordt, de medicijnen, de hormonen , óók nog eens een onverantwoordelijke hoeveelheid steeds schaarser wordend drinkwater ingegegoten wordt?

Nee, zo kan en mag het eigenlijk niet verder gaan.

Het is niet nodig vlees te eten, (en vis óók niet, trouwens...), en het zou eigenlijk zo snel mogelijk afgeschaft moeten worden : wereldwijd...
Dan sterven er aanmerkelijk minder mensen van de honger, en er is oneindig veel minder dierenleed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben al járen vegetariër (plm. 20) en ik ben nooit ziek, heb een gezonde huid en voel me energierijk. Ik ben van mening dat het zielig is voor de dieren (jaja!) en dat het voor mensen niet gezond kán zijn, al die gifstoffen en hormonen.
Anderen zullen echter beweren dat je toch een tekort krijgt aan vitaminen, dat je er vaal uit gaat zien en dat het helemaal niet zielig is.
Het is een keuze die je zelf zult moeten maken, maar vlees nodig? Nee hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees eten is eerder overbodig dan gezond!
Inderdaad moet je zorgen dat je de juiste vitaminen en ijzer enzo binnen krijgt, maar zeker tegenwoordig zijn er zeer goede en vooral lekkere "vlees vervangers" te koop bij elke supermarkt. Mijn dochter is sinds haar 10e jaar vegetarisch, dat is nu ruim vier jaar.
Pas hebben we haar bloed laten controleren en dat zag er extreem (!!) goed uit!
Ik moet er wel bij zeggen dat we wel veel vis eten.
Ik ben er van overtuigt dat vlees eten eerder schadelijk voor je is dan dat het nodig zou zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet nodig om vlees te eten.
Vegetarisme wordt door de officiële gezondheidsorganisaties (denk bijvoorbeeld aan World Health Organization, de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum, ed.) tegenwoordig alom geaccepteerd als een veilig en gezond eetpatroon.

B12 hoef je overigens niet per se uit vlees te halen hoor, ook in zuivel en ei zit B12.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook allerlei met B12 verrijkte producten (zoals sommige vleesvervangers/sojamelk/sojayoghurt/sojapudding) en B12-supplementen te koop, dus ook helemaal plantaardig eten is niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens kan prima zonder vlees en vis. Als je wel eieren en zuivelproducten eet is vitamine B12 ook geen probleem maar als je veganistisch eet loop je makkelijker tekorten aan B12 en in vet oplosbare vitamines op. Er zijn sterke aanwijzingen dat de kans op tekorten met onze moderne, veelal geraffineerde voeding sowieso al groot is. Om die reden vind ik het verstandig om aanvulling te overwegen in de vorm van een multivitamine- en mineralenpreparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing