Wat is de oorzaak van deze nachtelijke pijn?
Vanochtend werd ik vroegtijdig wakker van een behoorlijke pijn in mijn borststreek. Zolang ik plat op mijn rug lag en niet bewoog, ging het wel, maar zodra ik op mijn zij rolde, wist ik niet hoe snel ik weer op mijn rug moest draaien..
Het vreemde is dat ik precies hetzelfde al enkele keren eerder heb gehad, met tussenpozen van enkele maanden. Ook die keren werd ik wakker met behoorlijke pijn in mijn borststreek, vlak boven de tepels, voornamelijk aan weerszijden van het borstbeen (links -voor mij- is pijnlijk dan rechts). Nu, enkele uren later, is de pijn voor een groot deel weggezakt. Ik voel alleen nog pijn als ik diep inadem, draai (benen vast en bovenlichaam draaien), of andere aparte bewegingen maak. Drukken (met de hand) is gevoelig, maar niet pijnlijk. Wie herkent dit, of kan mij hier meer over vertellen?
Wat het in ieder geval niet is:
- stress
- ongezonde levensstijl, medicijn-, alcohol- of drugsgebruik, slaaptekort, slecht voedsel, etc.
- syndroom van Tietze.
- verandering van matras of andere omstandigheden
Een bezoek aan de huisarts vind ik niet nodig. Ik maak mij er ook geen zorgen om, maar ben gewoon erg benieuwd hoe dit kan ontstaan. Er lijkt namelijk geen enkele aanleiding voor te zijn.
En wat gebeurt er als je - hoe dom het ook klinkt - een glas water drinkt ?
Ik heb inmiddels, na op internet iets over maagzuur gelezen te hebben dat enigszins vergelijkbare klachten kan opleveren, zeker een liter water op, maar van een versnelde pijnvermindering is geen sprake (pijn vermindert wél met de tijd).
@bamibal: ik val altijd op mijn zij in slaap, en had gisteravond nog nergens last van.
@funkeydogz: nee, van onbewuste spanningen kan echt geen sprake zijn. Ik heb een zorgeloze persoonlijkheid en leid een heel relax studentenleven, heb geen enkele problemen (in welke vorm dan ook), en stress heb ik nog nooit gehad (zou niet weten hoe het voelt). Lijkt me heel sterk dat dit er iets mee te maken kan hebben.
Omdat het maar zo sporadisch gebeurt zie ik echt geen reden om naar de huisarts te gaan. Het kan niet iets ernstigs zijn (anders had ik er vast meer last van ondervonden), en tegen de tijd dat ik bij de huisarts ben heb ik al geen pijn meer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.