Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Knipperende ogen door de hooikoorts, wat te doen?

Sinds een jaar of 2 heb ik in mijn hooikoorts periode enorme last van knipperende ogen. De ogen blijven maar knipperen, zo snel achter elkaar dat ik het zelf niet eens merk. Mijn ogen worden echter wel moe en prikken een beetje. Vrijdag(13-04) begon mijn hooikoorts weer op te komen en de verbaasde reacties van mensen (Waarom knipperen je ogen zo?) namen ook toe. Nu ben ik er zeker van dat de knipperende ogen een gevolg zijn van de hooikoorts en ben ik benieuwd wat ik daar tegen kan doen.

Oogdruppels (wat voor?)
Pilletjes(Wat voor?)

Alvast bedankt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Die knipperende ogen komen waarschijnlijk doordat je last hebt van droge of prikkende ogen (door de hooikoorts) of van het licht. Of een combinatie.

Als je nog geen medicatie gebruikt tegen je hooikoorts, laat je dan eens voorlichten bij de apotheek, en vraag zo nodig je huisarts om advies. Er zijn wel middelen die zonder recept te krijgen zijn, als je nog niets gebruikt tegen je hooikoorts, zou je die als eerste kunnen proberen. Werkt dat niet afdoende, dan kan je huisarts je iets voorschrijven.

Verder heb je diverse oogdruppels speciaal tegen hooikoorts. Die zijn voor allergische conjunctivitis, dat is een bindvliesontsteking van je oog. Wij kunnen niet vaststellen of daar sprake van is, misschien herken je het van eerdere jaren, of ziet de apotheker het al. Anders zul je je huisarts moeten vragen. Dat zijn oogdruppels als prevalin (zonder recept verkrijgbaar) en livocab (alleen met recept).

Daarnaast zijn er nog druppels die puur werken door je ogen extra te bevochtigen, dus als er geen sprake is van een ontsteking. Die kun je bijna altijd gebruiken, voor elke vorm van droge ogen. Vaak kun je die ook gebruiken zo vaak als nodig is, en je zou ze ook samen kunnen gebruiken met oogdruppels tegen allergie. Check dan wel even de bijsluiter voor de volgorde en of er nog een bepaalde tijd tussen moet zitten. Een aantal van die vochtdruppels kun je ook zonder recept krijgen. Bij drogisterijen hebben ze bijvoorbeeld optrex, en nog wat middelen. Echte kunsttranen (dus middelen geregistreerd als middel tegen droge ogen) zijn bijvoorbeeld duratears, methylcellulose en thilotears, allemaal alleen op recept te krijgen. Van die laatste heb je ook nog een ooggel die wel ook zonder recept te krijgen is, dat is lacrinorm of siccafluid. Vraag je apotheker eens om advies, en ga zo nodig naar je huisarts.

Draag verder buiten een goede zonnebril, dat kan ook echt schelen. En let op dingen die je ogen extra kunnen irriteren: langdurig beeldschermwerk, TV kijken, de airco in de auto, een droge lucht op kantoor, dat soort dingen. Voldoende drinken en vooral ook voldoende slapen helpt ook als je ogen geïrriteerd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding