Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang duurt een zenuwontsteking in de been?

Mijn beenzenuw is ontstoken en hierdoor lig ik al 3 dagen plat. Ik kan helemaal niets meer van de pijn. Er is geen houding die de pijn doet afnemen. ik heb 2x daags oxycontin (morfine) 3x 600 mg ipobrufen en 6x paracetamol en dit alles helpt NIETS! Het haalt niet eens het scherpe randje eraf. Wie heeft er tips? Ik krijg zo meteen in iedere geval diazepam om te slapen (althans dat hoop ik) want dat doe ik al drie dagen niet.

Toegevoegd na 31 seconden:
Oxycontin 2x 20 mg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je stelt twee vragen. In de eerst plaats hoe lang dit duurt, en in de tweede plaats om tips tegen de pijn.

Op de eerste vraag heb ik geen antwoord, al zou het maar zijn omdat ik niet weet wat de oorzaak is van de ontsteking. Daarbij is wat in de volksmond een 'zenuwontsteking' heet, zelden echt een ontstoken zenuw, maar vaker een geïrriteerde zenuw, en kan het heel verschillende oorzaken hebben.

Tips tegen de pijn heb ik wel. Je gebruikt namelijk niet erg effectieve pijnstilling tegen zenuwpijn. Zelfs als je de oxycontin nog op zou hogen tot je op het drie- of zelfs vijfvoudige zit van je huidige dosering, is het maar de vraag of dat erg effectief zal zijn. Opiaten werken namelijk maar bitter weinig bij zenuwpijn, áls er al iets werkzaam zou zijn van opiaten zou tramadol nog een betere keus zijn: als pijnstiller is dat een lichter middel dan oxycontin en andere sterkwerkende opiaten, maar het grijpt aan op andere receptoren, en werkt daarom beter bij zenuwpijn.

Nóg beter zijn echter middelen speciaal tegen zenuwpijn. Lyrica, neurontin, een lage dosering amitriptyline, of Cymbalta. Er zijn er nog een paar, maar dan wordt het wel heel erg off-label voorschrijven. Vraag je (huis)arts er eens naar. Ik heb ooit na een operatie vanwege een zenuwbeschadiging een schreeuwende zenuwpijn gehad waarmee ik 's nachts bijna in paniek door het huis dwaalde en op bijna de dubbele dosering oxycontin zat die ik normaal gebruikt, tot ik eindelijk zo helder was om te bedenken dat wat ik had natuurlijk zénuwpijn was. Eén telefoontje naar m'n arts, een recept Lyrica, en binnen een dag of twee was ik een ander mens. Het is bekend dat zenuwpijn vraag om een totaal ander palet aan pijnmedicatie dan andere soorten pijn, en het maakt écht een groot verschil.

Morgen bellen dus, en heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing