Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat een luchtweginfectie langer dan een week duurt?

Ik heb sinds vorige week donderdag een luchtweginfectie/bronchitis en heb daar sinds afgelopen dinsdag antibiotica voor gekregen.

Ook al gaat het wel iets beter (ik hoest niet meer continu), het is nog niet over en het rare is dat het lijkt of er nu juist meer slijm naar boven komt tijdens het hoesten dan eerst.

Ook heb ik nog steeds verhoging, al zakt het regelmatig onder de 37,5. Koorts heb ik niet gehad, is nooit hoger dan 38 geweest.

Ik ben het zo langzamerhand wel beu om ziek te zijn en vraag me af of de antibiotica zijn werk wel doet (heb amoxicilline/clavulaanzuur 500mg) en of het dus normaal is dat het nu na een week nog niet over is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het feit dat je nooit echt koorts hebt gehad, zou er op duiden dat het om een virale luchtweginfectie gaat.
Afgaand op Wikipedia, zie bron hieronder. In dat geval heeft antibiotica eigenlijk geen zin. Afgezien daarvan komt het volgens mij erg vaak voor dat een luchtweginfectie langer dan een week duurt. En er gaan regelmatig meerdere weken overheen voor je helemaal klachtenvrij bent en dus ook geen restverschijnselen meer hebt. Bij mij is dat in ieder geval altijd wel het geval.
Dus ja, het is normaal dat een luchtweginfectie vaak langer dan een week duurt. En in geval van een virale luchtweginfectie, helpt antibiotica dus ook niet om het genezingsproces te versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat je meer slijm ophoest is juist een goed teken. Het slijm is verdund, je hoest het op: minder vastzittend slijm in je luchtwegen. Je gebruikt het nu 5 dagen als het goed is. Voor hoelang heb je nog?

Dat het nu al meer dan een week is, is niet zo heel erg. Gewoon lekker rusten, uitzieken, en af en toe naar buiten voor frisse lucht (wel goed,warm kleden).

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een luchtweginfectie hebt kan deze veroorzaakt worden door een virus of een bacterie of door beide tegelijk.

Als je een virale infectie hebt komt deze vaak wat langzamer op en verdwijnt dan ook langzaam. Het gevaar van een langdurige of ernstige luchtweginfectie is dat je er een bacteriële bij kunt krijgen. Dat is dan de reden dat je antibiotica zult krijgen.

Als de virale infectie niet ernstig is, heeft antibiotica geen zin. Als je andere ziektes hebt, bijvoorbeeld diabetes, dan zal de dokter eerder antibiotica voorschrijven.

Bij een virale infectie heb je vaak niet zo'n hoge koorts, bij een bacteriële wel.

Het lijkt er op dat je een virale infectie hebt die nu langzaam overgaat. Het slijm komt los en dat is een goed teken.
Als je het toch niet vertrouwt, neem dan weer contact op met de huisarts.

Heb je steeds weer luchtweginfecties, vraag dan een verwijsbrief voor de longarts, dan is er wellicht meer aan de hand.

Is dit de eerste keer, maak je dan niet te druk, dan gaat het sneller over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 3 weken last van een luchtweginfectie. Ook antibiotica gehad, kuur afgerond. Nu gelukkig geen koorts meer of piepende ademhaling, maar nog wel droge en kriebel hoest. Probeer het zoveel mogelijk zelf te bestrijden door regelmatig gemberthee met honing, weinig tot geen suikers en zetmeel, veel citrusfruit, verse groene groenten en elke dag een korte buitenwandeling. Hopelijk ben ik er gauw van af en jij ook !! Succes & beterschap !!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing