Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je doodgaan door voedsel waarvoor je allergisch bent enkel te ruiken?

Ik heb een kleine rel veroorzaakt door een grapje te maken met iemand die aangeeft allergisch te zijn en te sterven als ze eieren ruikt (gezegd dat ze dan wel "heel erg op eieren moet lopen bij het kiezen van voedsel"..)
Ik bedoelde het natuurlijk net slecht, maar het kwam me zo onwaarschijnlijk bizar voor (en werd zo gedramatiseerd) dat het duiveltje in mij naar boven kwam.
Dat betekent echter niet dat ik het niet serieus neem, al begrijp ik er tegelijk ook helemaal niets van. Is het inderdaad zo dat mensen met een allergie zelfs in shock kunnen geraken bij het ruiken van het voedsel waartegen ze allergisch zijn? en hoe werkt dat dan?

Toegevoegd na 11 uur:
ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat ik het niet geloof hoor, enkel dat ik het niet begrijp hoe dat in zijn werk gaat als er geen rechtstreeks contact is met het lichaam...

Toegevoegd na 11 uur:
doodgaan is dan door shock, iets wat kan voorkomen bij allergiepatiënten. allergie is minder onschuldig dan wat men soms denkt.
Bij erge allergiën zwelt de keel op en stikt men. Het enige wat nog helpt is adrenaline, maar dan nog... het is natuurlijk niet gezond.
Het heeft dus niets te maken met stikken door pollen of zoiets, maar opzwellen van de keel door contact met de allergenen.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

licht er aan hoe allergisch je bent en waar voor precies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat gaat niet.. Een allergische reactie kan wel als contact met de huid heeft denk maar aan nikkel.. En bij inname. Maar niet door te ruiken dat iemand eraan sterft.. Hooguit een niesbui..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een allergie voor eieren lijkt me dat sterk, maar ik vind het wat te kort door de bocht om te zeggen dat je geen allergische aanval kan krijgen door iets te ruiken. Of liever gezegd door het inademen van de stof waar je allergisch voor bent.

Stel jij ben heel allergisch voor stof (huisstofmijt) en je komt in de buurt van een plaats waar het beestje in heel grote mate aanwezig is, dan zal het via de luchtwegen binnen komen. Wanneer de aanval dan heel erg verkeerd uitvalt, dan zouden je luchtwegen zodanig geïrriteerd kunnen raken dat je ademhaling verstoord wordt en dat je uiteindelijk stikt.

Maar dan hebben we het wel over een heeeeeeeel extreme situatie.

Wat ik denk dat er werkelijk aan de hand zou kunnen zijn is het volgende. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat iemand met een allergie een heel nare ervaring achter de rug heeft met een aanval in het verleden. Bij zo iemand staan alle alarmbellen op scherp en deze zullen (psychisch) meteen af gaan wanneer je de betreffende stof ruikt. Zeker bij eieren, die best een sterke geur kunnen hebben, kan dat zeker.
Je kunt dan alleen van de geur al in paniek raken en denken dat je er aan dood gaat. Die beleving kan heel levensecht zijn. Dat zo'n persoon dan denkt dat ze er aan dood kan gaan is dan wellicht ook wel te begrijpen. Of ze er in werkelijkheid ook écht aan dood zou gaan, die kans is niet groot. Nou ja... tenzij ze een hartaanval van de spanning krijgt, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing