kan je doodgaan door voedsel waarvoor je allergisch bent enkel te ruiken?
Ik heb een kleine rel veroorzaakt door een grapje te maken met iemand die aangeeft allergisch te zijn en te sterven als ze eieren ruikt (gezegd dat ze dan wel "heel erg op eieren moet lopen bij het kiezen van voedsel"..)
Ik bedoelde het natuurlijk net slecht, maar het kwam me zo onwaarschijnlijk bizar voor (en werd zo gedramatiseerd) dat het duiveltje in mij naar boven kwam.
Dat betekent echter niet dat ik het niet serieus neem, al begrijp ik er tegelijk ook helemaal niets van. Is het inderdaad zo dat mensen met een allergie zelfs in shock kunnen geraken bij het ruiken van het voedsel waartegen ze allergisch zijn? en hoe werkt dat dan?
Toegevoegd na 11 uur:
ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat ik het niet geloof hoor, enkel dat ik het niet begrijp hoe dat in zijn werk gaat als er geen rechtstreeks contact is met het lichaam...
Toegevoegd na 11 uur:
doodgaan is dan door shock, iets wat kan voorkomen bij allergiepatiënten. allergie is minder onschuldig dan wat men soms denkt.
Bij erge allergiën zwelt de keel op en stikt men. Het enige wat nog helpt is adrenaline, maar dan nog... het is natuurlijk niet gezond.
Het heeft dus niets te maken met stikken door pollen of zoiets, maar opzwellen van de keel door contact met de allergenen.
(en een grapje moet kunnen toch !)
Bij ruiken is er geen contact dus dat begrijp ik al minder. waarmee ik dus ook weer niet wil zeggen dat het niet kan, alleen snap ik niet hoe.
@taimen : ja, dat vond ik ook dat men es mag lachen, zeker met zo een onschuldige grap. maar betrokkene heeft hierover zwaar gereageerd en hierbij ook anderen betrokken en eist dat ik me verontschuldig en dan "zal ze es overwegen of ze nog wil deelnemen" :-D. doe ik dus niet, ondanks de groepsdruk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.