Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hart gaat met mij op hol (Zie uitleg), hoe op te lossen?

Ik heb vanmorgen door een calamiteit op mijn werk keihard moeten werken en heb niet aan mijzelf kunnen denken. Op mijn werk was er dus niets aan de hand. Toen ik thuis leek het wel als mijn hart met mij op hol sloeg. Mijn hartslag is nog steeds erg hoog, terwijl mijn lichaam weer rustig is. Hoe kan ik mijn hartslag weer rustig krijgen?

ps. ik heb al 3 uur op bed gelegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil het eerst proberen zelf op te lossen en liever niet gelijk naar de dokter. Zijn er manieren om het zelf op te lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal is er niets aan de hand, zolang de hartslag regelmatig is, is hij onregelmatig dan hoor je bij een arts thuis

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uiteraard: als je ook maar de kleinste twijfel hebt over of het wel of niet gevaarlijk is; laat je nakijken door een arts. Dat kan op zich ook al weer helpen als het toch 'enkel' psychisch/hormonaal is.

Dit klinkt als een typische stressreactie. Als je onder stress komt te staan, 'maakt je lichaam energie vrij' (hogere hartslag, adrenaline, vast nog zo wat andere hormonen). Zo kan je beter vluchten/vechten/handelen. Als de stress heel hevig is, of te lang aanhoudt, kan het systeem overbelast raken - overspannen, overprikkeld. Of ontregeld.

Volgens mij hoeft het niet meteen lang aan te houden. Uit ervaring weet ik dat stil liggen niet per se werkt. Het is beter om wat rustigs te gaan doen. Met je handen bezig zijn, licht afgeleid, zorgen dat je je geen zorgen kan maken. Niet teveel prikkels opzoeken (tv, radio). Maar muziek luisteren waar je rustig van wordt, een stukje gaan lopen, wat lichte spieroefeningen doen.
Als het langer aanhoudt, zou het toch kunnen duiden op een grotere ontregeling, dus (begin van) overspannenheid. Misschien levert je werk of omgeving je meer stress dan je denkt? Huisartsbezoek lijkt me dan onvermijdelijk.

Wat ik trouwens ook prettig vind, is een spierontspanningsoefening. Als je een beetje googlet, vindt je volgens mij wel wat geluidsfragmenten die daarbij kunnen helpen. Je gaat dan 'uit je hoofd, in je lichaam'. Niet je ademhaling en hartslag proberen te controleren, maar gewoon laten gaan, vertrouwen en zien wat er gebeurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dit blijft aanhouden zou ik niet zo eigenwijs wezen en naar de dokter gaan! Dingen met het hart, neem daar geen risico mee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er maar dat moet je nu even NIET uitproberen.
BEL DE ARTS!!!

Terwijl je op de arts wacht kun je krachtig blazen met de mond dicht (probeer niet je wangen bol te blazen)
Soms helpt dit .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem je linker hand, met de handpalm naar boven.
Tussen je pink en je wijsvinger, 2 a 3 cm. richting je handpalm, voel je een kuiltje.
Dit punt staat in verbinding met je hart.
Knijp nu met je rechter duim en wijsvinger stevig in dit kuiltje en houdt het een tijdje onder druk.
Mogelijk wordt je hartslag dan weer normaal.
Ga niet op bed liggen, maar blijf juist in beweging.
En bel naar een dokter voor verder advies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's acupressuur, een afgeleide van de acupunctuur - en daarvan weten we dat al die verhalen over meridianen en andere verbindingen niet kloppen. Het drukken op de door jou aangegeven plek zou overigens best kunnen helpen. Maar het drukken op een willekeurige andere plek zou ook kunnen helpen. De reden dat drukken helpt, is dat je je ergens op concentreert. Die concentratie zorgt ervoor dat je hart teruggaat naar de normale situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar zo simpel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het werkt niet altijd, het is geen wondermiddel. Maar helpen doet het - wat dat betreft is het wel degelijk zo simpel. Kijk maar eens naar het antwoord van bastanovum - een totaal andere methode, maar met hetzelfde onderliggende idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hartritmestoornis hebben, is meestal een zeer vervelende ervaring, vaak gepaard met grote angsten, hevig transpireren en grote paniek, je denkt toch niet dat enige suggestie iets kan doen in zo'n situatie?
het werkt echt, net zo als het drukpunt dat er vlak bij zit voor je dikke darm, waar je zelf kan testen hoe het met je dikke darm gaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
JUIST bij angst en paniek werkt zo'n willekeurig middel uitstekend! Afleiding, daar gaat het om. Ook bij andere angsten werkt dat prima. De Stichting Valk (cursussen tegen vliegangst) leert je onder andere dat je je vliegangst aanwakkert, juist doordat je je zo richt op de eigen lichamelijke verschijnselen. Richt je je aandacht op iets anders, dan zal dat een flinke bijdrage leveren aan het verminderen van de angst. Met drukpunten heeft het dus niets te maken. Maak iemand maar eens wijs dat het drukpunt dat (volgens jou) voor de dikke darm is, juist het hart kalmeert. Die persoon zal dan zijn hart tot rust kunnen brengen door op het (volgens jou) darmpunt te drukken. Kortom: het gaat om het geloof en om de afleiding. Die drukpunten en die meridianen bestaan helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was het maar zo simpel.
Dan zouden we er veel meer en beter gebruik van kunnen maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies datzelfde zeg ik van jouw antwoord. Was het maar zo simpel, dat er drukpunten zijn, vanwaaruit kabeltjes direct naar bepaalde organen lopen. Dan zouden we er veel meer en beter gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allleen ga jij er van uit dat het onmogelijk is en ik dat het wel mogelijk is.
Met het drukpunt van de dikke darm, kan je vooral testen hoe het met de dikke darm gaat, dit kan iedereen zelf proberen.
Er in geloven of suggestie hebben hier niet mee te maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor, ik ga er niet van uit dat het onmogelijk is. Alles is mogelijk. Juist daarom geloof ik alleen die dingen waarvan iemand heeft kunnen laten *zien* dat het echt mogelijk is. Dat is hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt het nog niet eens geprobeerd?
Draai je linker hand om, met de bovenkant boven.
In de drie hoek tussen de wijsvinger en de duim,waar je spieren voelt , knijp je flink hard, met duim boven en wijsvinger onder.
Voel je totaal geen pijn, hoe hard je ook knijpt, dan is het heel goed met je dikke darmen.
Voel je wat pijn, dan gaat het redelijk goed.
Voel de duidelijk een bult, die erg veel pijn doet als je hard knijpt, dan gaat het slecht.
Maar je lijkt me een redelijk gezond en sportief mens, dus zal je niet zo veel pijn voelen en misschien helemaal niet.
Deze plek is het drukpunt voor de dikke darm, het belangrijkste centrum voor je weerstand.
Cryofiel
12 jaar geleden
Waar moet je die pijn voelen - op de plek waar je knijpt, of in het darmgebied?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee precies de plek waar je knijpt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je hard in een spier knijpt, doet dat pijn. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo vreemd. Als ik daar knijp, voel ik enige pijn. Zoals gezegd: dat vind ik logisch. Ik heb ook in een spier in mijn bovenarm geknepen. Dat doet ook enige pijn - een tikje meer dan bij de spier tussen wijsvinger en duim. Op de overgang van schouder naar nek zit ook een spier waar je eenvoudig in kunt knijpen. Ook daar voel ik enige pijn wanneer ik knijp. Ik heb nu drie spieren geprobeerd, en in alle gevallen doet hard knijpen enige pijn. Vind je het erg als ik de overige spieren niet één voor één probeer? -- Mijn conclusie: dit is het verwachte resultaat. Hoe het met je darmen gaat, heeft daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde van mijn tijd het je uit te leggen.
Op die plek hoort het geen pijn te doen.
Het moet dun, soepel een bijna leeg aanvoelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is het "toompje", net buiten de spier. Daar knijp je alleen in een stuk huid. Hoe kom je erbij dat de hoeveelheid pijn in dat punt ook maar iets met de dikke darm te maken zou hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een van de bekendste drukpunten die iedereen kan uitproberen.
Verbaas me er over dat je dat niet weet, ga het ook niet verder uit leggen, is niet mijn vakgebied.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet dát er in drukpunten wordt geloofd. Ik weet ook dat de punten per stroming verschillen - sterker nog, binnen dezelfde stroming kunnen ze in de loop van een aantal jaren veranderen. Wáár die drukpunten zouden zitten, is niet van belang. Er is nog nooit iemand in staat geweest te laten zien dat ze bestaan, en dat er ook maar enig effect is. Jammer dat je het niet wilt uitleggen. Dat komt de geloofwaardigheid van dit verhaal niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat je niet verder durft te kijken dan jouw horizon.
En je alleen vast wilt klampen aan jouw waarheid, voor jou de enige echte waarheid.
Vooral het drukpunt voor de dikke darm is goed controleerbaar, bij veel mensen zal het een harde pijnlijke bult zijn, omdat veel mensen er problemen mee hebben.
Probeer het naar eens uit bij je vrienden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh - ik heb juist wel naar dit soort beweringen gekeken. En ik heb ze afgewezen. Met goede redenen. Jammer dat je die redenen niet begrijpt. Klein vraagje: als het zo controleerbaar is, hoe komt het dat de medici dit niet accepteren? Medici accepteren alles wat controleerbaar is, of ze het nu begrijpen of niet. Toch wordt dit verband niet geaccepteerd. Hoe denk jij dat dat komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij heb ze afgewezen met goede redenen, natuurlijk begrijp ik ze wel, dat weet je toch, toch doe je altijd alsof je echt bent geinteresseerd, maar dat ben je niet.
Dan zou je deze rubriek niet eens opzoeken.
Dan zou je mijn vragen en antwoorden ook niet altijd opzoeken.
ooit, lang geleden alweer, dacht ik in jou een maatje gevonden te hebben, die naar het zelfde op zoek was, dan ik.
Ik weet nu wel beter.
Rota was ook zo, exact het zelfde, zelfde tactiek, zelfde woordkeuze, zelfde beeldspraak, werd om de zelfde dingen kwaad.
Ach en dan glimlach ik dan even.
Fijne avond nog.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zucht... Je blijft zeggen dat ik doe alsof ik geïnteresseerd ben, maar dat ik dat niet echt ben. Waar haal je het vandaan...?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding