Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hart gaat met mij op hol (Zie uitleg), hoe op te lossen?

Ik heb vanmorgen door een calamiteit op mijn werk keihard moeten werken en heb niet aan mijzelf kunnen denken. Op mijn werk was er dus niets aan de hand. Toen ik thuis leek het wel als mijn hart met mij op hol sloeg. Mijn hartslag is nog steeds erg hoog, terwijl mijn lichaam weer rustig is. Hoe kan ik mijn hartslag weer rustig krijgen?

ps. ik heb al 3 uur op bed gelegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil het eerst proberen zelf op te lossen en liever niet gelijk naar de dokter. Zijn er manieren om het zelf op te lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Uiteraard: als je ook maar de kleinste twijfel hebt over of het wel of niet gevaarlijk is; laat je nakijken door een arts. Dat kan op zich ook al weer helpen als het toch 'enkel' psychisch/hormonaal is.

Dit klinkt als een typische stressreactie. Als je onder stress komt te staan, 'maakt je lichaam energie vrij' (hogere hartslag, adrenaline, vast nog zo wat andere hormonen). Zo kan je beter vluchten/vechten/handelen. Als de stress heel hevig is, of te lang aanhoudt, kan het systeem overbelast raken - overspannen, overprikkeld. Of ontregeld.

Volgens mij hoeft het niet meteen lang aan te houden. Uit ervaring weet ik dat stil liggen niet per se werkt. Het is beter om wat rustigs te gaan doen. Met je handen bezig zijn, licht afgeleid, zorgen dat je je geen zorgen kan maken. Niet teveel prikkels opzoeken (tv, radio). Maar muziek luisteren waar je rustig van wordt, een stukje gaan lopen, wat lichte spieroefeningen doen.
Als het langer aanhoudt, zou het toch kunnen duiden op een grotere ontregeling, dus (begin van) overspannenheid. Misschien levert je werk of omgeving je meer stress dan je denkt? Huisartsbezoek lijkt me dan onvermijdelijk.

Wat ik trouwens ook prettig vind, is een spierontspanningsoefening. Als je een beetje googlet, vindt je volgens mij wel wat geluidsfragmenten die daarbij kunnen helpen. Je gaat dan 'uit je hoofd, in je lichaam'. Niet je ademhaling en hartslag proberen te controleren, maar gewoon laten gaan, vertrouwen en zien wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dit blijft aanhouden zou ik niet zo eigenwijs wezen en naar de dokter gaan! Dingen met het hart, neem daar geen risico mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn er maar dat moet je nu even NIET uitproberen.
BEL DE ARTS!!!

Terwijl je op de arts wacht kun je krachtig blazen met de mond dicht (probeer niet je wangen bol te blazen)
Soms helpt dit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem je linker hand, met de handpalm naar boven.
Tussen je pink en je wijsvinger, 2 a 3 cm. richting je handpalm, voel je een kuiltje.
Dit punt staat in verbinding met je hart.
Knijp nu met je rechter duim en wijsvinger stevig in dit kuiltje en houdt het een tijdje onder druk.
Mogelijk wordt je hartslag dan weer normaal.
Ga niet op bed liggen, maar blijf juist in beweging.
En bel naar een dokter voor verder advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing