Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ontwaak `s ochtends altijd met hoofdpijn. Hoe kan dit?

Ik heb GEEN verwarming aan op mijn kamer. Het raam staat altijd open (overdag en `s nachts)

Toegevoegd na 12 uur:
Dit is ongeveer 4 maand aan de gang, sinds ik verhuisd ben. Alcohol drink ik niet..helemaal niks. En aan mijn vocht kom ik ook wel op een dag, vaak zelfs meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Aantal mogelijke oorzaken zijn al genoemd, dit zijn de dingen waar ik aan dacht:

-Koffie. Als je veel koffie drinkt, kun je 's ochtends last hebben van hoofdpijn als onttrekkingsverschijnsel van cafeïne. Je hoofdpijn gaat over na een half uurtje zeg je. Heb je dan toevallig koffie gedronken?
-Zelfde zou kunnen met alcohol, maar ik meen net te lezen dat je niet echt drinkt.
-Andere oorzaak die voor de hand ligt gezien het patroon van "overgaan na een half uur op te zijn", is spierspanningshoofdpijn. Een verkeerde lighouding dus. Spierspanning in zowel nek als kaken kunnen hoofdpijn veroorzaken. Ook een verkeerde houding trouwens: iemand gaf al het advies om eens naar je kussen te kijken, en dat lijkt me een hele goeie.
-Slaapstoornissen, en dan met name slaapapneu. Dit is een slaapgebonden ademhalingsstoornis, waarbij je adem af en toe stokt tijdens je slaap. Je krijgt dan minder zuurstof binnen en kunt daar hoofdpijn van krijgen. Hoewel slaapapneu vaak ook overdag klachten geeft, is het niet onwaarschijnlijk dat de ergste hoofdpijn weggaat als je een tijdje wakker bent en je weer normaal ademt. Als je erg snurkt, kan dat een aanwijzing zijn voor apneu, en is het zaak dat eens uit te laten zoeken.
-Eten/drinken? Kijk eens kritisch naar wat je eet en drinkt voordat je gaat slapen. Ook dit kan een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wellicht kruip je te diep onder de dekens, in zo'n koude kamer ? Dan kun je wat zuurstoftekort krijgen, en dat is een notoire oorzaak voor migraine-achtige hoofdpijn. Zorg dus dat je hoe dan ook met je kop boven de dekens blijft liggen. Ook als je daarvoor je kamer iets minder koel moet maken.

Een andere oorzaak kan zijn dat je wakker wordt met een te laag bloedsuikergehalte. Vaak is dat vooral het geval als je laat op de avond niet meer eet , en vrij laat opstaat. Iets eten - met suiker - helpt dan vrij snel.

Als je bijna iedere morgen met hoofdpijn opstaat, is het zeker zaak op zoek te gaan naar de oorzaak. Het is dan ook altijd verstandig een hoofdpijndagboek bij te houden, waarin je dagelijks schrijft wat je eet, drinkt en doet, hoe laat en hoe bijvoorbeeld het weer is, en andere omstandigheden die invloed kunnen hebben en een patroon kunnen vormen.

Ook overmatig gebruik van koffie, roken en alcohol kunnen invloed hebben. Speel / experimenteer daarmee. (En overmatig hoeft voor sommige mensen al helemaal niet extreem veel te zijn. Ook bijvoorbeeld 2 bakken koffie kan in individuele gevallen al teveel zijn).

Gebruik je dagelijks pijnstillers ? Denk dan eens aan medicijnhoofdpijn ; het kan namelijk een bijverschijnsel zijn van dagelijks gebruik van pijnstillers, hoe lullig dat ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je te weinig drinkt overdag. 'S nachts moet je een lange tijd overbruggen en transpireer je zodat je veel vocht kwijtraakt.
Daarnaast is het ook de moeite waard te indekken of je 's nachts veel knarst of klemt met je gebit. Helemaal wanneer je dagelijks last hebt van hoofdpijn zonder oorzaak is het de moeite langs een gnatoloog te gaan. Dat is iemand die kijkt naar de stand van je gebit of het voldoende aansluit ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel van de mensen die s,morgens
opstaan met hoofdpijn is 80%
schuld van het kussen waar je op
slaapt, dan is je slaaphouding
verkeerd,dan gaan de spieren in
je nek verkrampen, en daar krijg
je hoofdpijn van.
Ga is op zoek naar zo,n speciaal
kussen voor je nek( laat je goed
adviseren) in een beddenzaak.