Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een bloedglucose waarde van 10 mmol oorzaak zijn dat je je heel moe en naar voelt na het eten?

Ik ben sinds kort bezig met thuis bloedglucose waarden bijhouden. Nu weet ik wel dat ik normaal 1,5-2 uur na het eten moet prikken, maar ik krijg altijd vlak na het eten een hevige moe- en slaapaanval waarbij ik mij dan ook naar en beverig voel, vooral dat hevig moe en slaperig zijn duurt soms wel een paar uur.

Nu wilde ik dus wel eens weten hoe hoog de waarde dan is, en dat was na een half uur na een bruin puntje met kaas en tomaat 10 mmol. Vlak voor het eten was het 7.2

Ik heb volgende week een afspraak met mijn huisarts voor de resultaten, maar ik wil nu wel eens graag weten of dit er inderdaad mee te maken kan hebben dat ik mij altijd zo moe en naar voel wanneer ik net heb gegeten?

Toegevoegd na 6 uur:
Allemaal alvast heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ben er best wel onzeker van. Mijn eigen huisarts is pas volgende week terug en ik wil ook niet aldoor de plaatsvervanger en de apotheek lastig vallen met mijn vragen. Laat staan de huisartsenpost in het weekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ter aanvulling van de al gegeven correcte antwoorden: zeker bij een beginnende insulineresistentie reageert het lichaam met een ietwat doorgeschoten aanmaak van insuline na het eten van snel op te nemen, dus geraffineerde koolhydraten. dat zijn suikers en producten die geheel of grotendeels gemaakt zijn van witte bloem, waaronder bruinbrood. 10 mmol/l is inderdaad aan de hoge kant. Je bloed zit dan vol glucose maar het kan de cellen niet in omdat daar heel veel insuline voor nodig is. Dat kan zeker vermoeidheid veroorzaken.

Ik zou het gebruik van snel opneembare koolhydraten tot het uiterste minimum beperken met dergelijke klachten. In feite doe ik dat al, hoewel ik soms flink zondig waarna ik gestraft word met precies wat jij ervaart. :-) Het is overigens een misvatting dat bruinbrood beter is dan witbrood. Eigenlijk is bruinbrood witbrood met een kleurtje. Volkorenbrood is beter voor je gezondheid maar eigenlijk is brood van spelt- of teffmeel veel beter voor de menselijke spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan. Vermoeidheid is vaak een teken dat de bloedsuiker te hoog of te laag is. Dit is vaak het geval wanneer iemand met diabetes nog niet wordt behandeld.

De vermoeidheid bij hoge bloedglucose waarden komt doordat de cellen van het lichaam niet genoeg energie krijgen. Er is wel bloedsuiker, te veel zelfs, maar het lichaam kan dat niet gebruiken als energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schommelende bloedsuiker kan vermoeidheid veroorzaken, maar betekend niet dat er gelijk sprake is van diabetes. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenover gestelde van diabetes en zou de oorzaak van de vermoeidheid na het eten kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar een bloedsuiker van 10 mml voel ik niet, vanaf 13/14 begint de vermoeidheid pas te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing