Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Een stoornis is bepaalde aandoening, en wel op psychisch vlak. Bijvoorbeeld stress stoornis, depressies, eetstoornis, autistisch spectrum stoornis etc.

Een handicap kun je nu niet meer zeggen over iemand, diegene moet dit zelf zeggen. Vroeger werd gezegd: je hebt een handicap als je beperkt bent. Bijvoorbeeld als je in een rolstoel zit, dan kun je niet lopen, dus dan ben je gehandicapt.
NU kun je dat niet zeggen. Alleen als diegene in de rolstoel zich beperkt voelt ómdat hij niet kan lopen, dan kun je spreken van een handicap.
Als de persoon in de rolstoel niks mist aan het lopen, en het wel prima vindt zo, dan is diegene niet gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een stoornis heb je iets wat afwijkt van anderen. Er zijn veel verschillende soorten stoornissen. Ze kunnen samenhangen met de geestelijke, emotionele of lichamelijke gesteldheid van een persoon. Als het functioneren op belangrijke dagelijkse levensgebieden erdoor wordt belemmerd dan kan je spreken van een ziekte. Van een stoornis kun je vaak genezen, maar niet altijd.

Een handicap is geen wetenschappelijk begrip, maar maatschappelijk. Het woord duidt op het maatschappelijke functioneren van een persoon. Met name zijn of haar capaciteit om zelfstandig te leven en te voorzien in het eigen levensonderhoud. Het woord is afgeleid van de Engelstalige uitdrukking "cap in hand" (pet in de hand). Met andere woorden, een gehandicapte was een bedelaar. Daardoor wordt het tegenwoordig in Engelstalige landen als beledigend beschouwd.

Een handicap is een permanente en onomkeerbare eigenschap die onder bepaalde of alle omstandigheden nadelig is voor het functioneren. Maar hoe lastig een handicap is kan per situatie verschillen. Er zijn zeer succesvolle blinde popsterren. Uitzonderlijk lang zijn is een handicap in een huis met een laag plafond, maar juist een voordeel in het basketbalspel.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb zelf zowel een stoornis (autisme) als een handicap (ik zit in een rolstoel want ik kan niet goed lopen). Ik zit ook op een speciale school en ik kan uit ervaring zeggen dat niemand die zelf gehandicapt is (of een stoornis heeft), het verschil zelf ziet. en niemand zal er boos om worden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen verschil tussen #een# stoornis en #een handicap#

een stoornis is een ander woord voor een afwijking van de gezonde lichamelijke en gestelijk toestand.

alle varianten zijn #een# aandoening en een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest.

het is een overkoepelend begrip voor de verzameling van symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps, letsels en vormen van RSI.

mensen denken bij een handicap meestal aan iets zichtbaars (rolstoel, iets aan de ledermaten, een ander uiterlijk zoals b.v. bij downsyndroom)

bij een stoornis denkt men vaak aan een geestelijke beperking die niet zichtbaar zijn, terwijl dit ook lichamelijk wel degelijk lichamelijk kan zijn.

een handicap #kan# voortkomen uit een stoornis, maar een stoornis is (op welke manier dan ook) altijd #een# handicap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P.'s. Een handicap hoeft niet altijd negatief te zijn, handicap staat voor " afwijking" . Maar dan is de vraag wie heeft et bepaald wat normaal is. En wanneer heb je dan een afwijking. Pas op het moment wanneer je anders bent dan de gemiddelde mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing