Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je jezelf trainen om het minder snel koud te hebben?

Ik heb het altijd zo snel koud, ondanks dat ik mij goed naar het weer kleed. Op het werk is het vaak 20-25 graden, meeste collega's zitten in een T-shirt en ik heb een shirt met lange mouwen aan en een vestje en bibber nog.

Mijn vingers voelen ook bijna altijd koud aan, als ik het echt koud heb worden mijn nagels paars.

Volgens mij eet ik wel genoeg, dus daar ligt het denk ik niet aan. Ik ben 1,80m en weeg ongeveer 65 kilo.

Kun je met een bepaalde methode jezelf trainen zodat je het niet zo snel koud hebt?
Want ik ben het aardig zat om steeds weer met een dikke trui aan te zitten terwijl iedereen er zomers bij loopt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik ben trouwens een vrouw, en wat ik meestal op een dag eet staat in de reacties.
Daarbij drink ik meestal iets van 2 tot 2 1/2 liter vocht, voornamelijk water en wat thee.

Ritsuka
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja nou en of je jezelf een beetje kunt afharden. Maar niet eindeloos. Dat je hoeveelheid lichaamsvet daarmee te maken heeft is overigens een sprookje hoor ; dikke mensen hebben het wellicht iets sneller warm als het warm is, meer zijn vaak net zulke koukleumen als dunne mensen, hoor. En ik schaatste al in een legging en t-shirt en zwom in koud water waar niemand in durfde toen ik nog geen 40 kilo woog. Zegt dus niks.

Het koud hebben met 20-25 graden lijkt me persoonlijk wel een beetje aan de ongezonde kant. Heb je wellicht een heel lage bloeddruk of een laag basaal-metabolisme?

Ik ben al vrij lang geleden - en ik KON al vrij goed tegen kou - begonnen (uit milieu- en kostenoverwegingen) zo laat mogelijk de kachel zo laag mogelijk aan te zetten. Met truien en een beetje beweging heb ik het dan ook eigenlijk nooit koud. Echt nooit, ook niet als het vriest. Zo draag ik ook jaarrond geen sokken.
Het probleem was voor mij meer de warmte ; daar ben ik me nu - met die absurde zomers tegenwoordig- wat beter voor aan het trainen, en dat gaat tot nu toe prima. Ik heb de hele vakantie een hittegolf van meer dan 30 graden overleefd, zonder me echt beroerd te hebben gevoeld. Vooral door heel veel te drinken, en zo rustig mogelijk mijn werk te doen.

Een ding is zeker : voor het koud hebben is stilzitten absoluut funest. Je zult wel een beetje je eigen warmte moeten opwekken. Ik denk dat je - als extra beweging niet helpt of niet mogelijk is - toch eens bij de huisarts langs moet om te kijken of met je bloeddruk / doorbloeding enzo alles in orde is. Want paarse nagels bij 25 graden ; dat is zelfs bij volkomen stilzitten niet gezond, dunkt me. Ik weet niet of er iets aan te doen is, maar wie weet kom je in elk geval achter de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je gaat sporten gaat je stofwisseling sneller.

Spieren opbouwen is dan het beste, want je moet niet teveel vet kwijtraken, anders verlies je weer sneller warmte. Fitnessen dus en lekker veel eten. (wel gezond eten natuurlijk)

Toegevoegd na 26 minuten:
qua voeding:
Wortelen en knollen eten. Vooral rauw uit de hand of raspen als rauwkostsalade. (er zijn meer soorten dan je denkt)
Ook noten zijn goed.

De natuur laat niet voor niks in de herfst de noten uit de bomen vallen. Zo hebben wij in de winter wat te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf wel wat trainen,er zijn tenslotte ijszwemmers.Daar gaat veel tijd en energie in zitten.Je lichaam heeft inderdaad wel brandstof nodig om je lekker op temperatuur te houden.Ook scheelt het als je een klein beetje vet op je botten hebt,dat is isolatie.Tijdens het trainen kun je elke keer een klein stapje verder gaan.
Maar als jij van die verkleumde vingers hebt en je kunt jezelf niet goed op temperatuur houden moet je misschien ook eens je schildklierwaarden laten bepalen,middels een bloedonderzoek bij je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met wat jij hier noemt lijkt het me handig dat je wekelijks naar een sauna gaat en daarbij een uurtje doet zwemmen in het koudere water, dan went je lichaam aan de wisseling tussen warmte en kou en zul je hoogst waarschijnlijk ook beter tegen een iets koudere omgeving kunnen in je dagelijkse leven

ik zelf heb precies het omgekeerde en voor mij werkt het.
als ik naar de sauna ben geweest kan ik beter tegen de warmte in de dagen erna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, daar is een mentale vaardigheid voor die je kunt trainen.

Hierbij ligt de oplossing bij WAAR je focus ligt. En nu ligt je focus op 'ik heb het KOUD'.
Dit moet je veranderen door de focus te leggen op 'welke plekje is nu het WARMST'.
Als je dat plekje in je lichaam hebt gevonden, dan kan je dit plekje groter maken. Voel maar hoe dit stukje warmte groter wordt en de cellen ernaast aan het verwarmen is. Breidt dit dan nog meer uit en nog meer...

Uiteindelijk heb je je hele lichaam kunnen warmen met dat ene kleine plekje die het warmste was in je lichaam. Je moet hier wel even de tijd voor nemen, en het helpt door rustig te gaan zitten en je ogen dicht te doen. Loop dan je hele lichaam af en ga na welke stukje nu echt het warmste is.

Dus vergeet de KOU en richt je op WARM. Ik lees 6x het woordje koud in je vraag en 0x het woordje warm. En waar je focus ligt...

Toegevoegd na 8 minuten:
Je eigen kacheltje brand wel, je moet hem soms alleen even goed zoeken. Misschien is het alleen een klein pitje, maar die kan je zelf hoger instellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing