Kan je de hamstrings "oprekken"?
Door de jaren heen heb ik mij eigenlijk alleen maar bezig gehouden met explosieve krachtinspanningen, maar nooit aan goede lenigheid gewerkt.
Met betrekking tot mijn benen, en vooral de hamstrings (spieren/pezen achterzijde bovenbeen) ben ik zo lenig als een bankstel. Dus helemaal niet.
Lopen, hardlopen, traplopen etc is absoluut geen probleem.
Als ik met gestrekte benen met de vingers naar de grond wil, is dit zo goed als niet te doen. De hamstrings staan gevoelsmatig op knappen en de pezen voelen aan als dikke staalkabels. Mijn benen gestrekt onder een hoek van 90 graden, steunend op een verhoging is al voldoende voor mijn hamstrings om zwaar te gaan proteseren. Het is pijnlijk en bijna automatisch buigt mijn knie weer. Ik voel de spanning in mijn hamstrings, knieholte en aanhechting van de kuitspier.
Ik ben nu in de dertig, maar verwacht als ik er niets aan doe, dit op latere leeftijd alleen maar erger gaat worden.
Ik ben nu al een tijdje bezig met heel voorzichtig oefeningen te doen, om wat minder houterig en meer lenig te worden.
Nu is mijn vraag, heeft dit zin? Kijk, ik hoef echt niet mijn benen in mijn nek te kunnen leggen, maar wat meer soepeligheid in de benen zou echt wel prettig zijn.
De reden waarom ik dit vraag, ik ben in de dertig en zover ik kan herinneren heb ik altijd al stijve hamstrings gehad.
Zou je dit met oefeningen tegen kunnen gaan en zoja, weet iemand buiten het buigen, benen strekken nog andere oefeningen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.