Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik slik ascal als bloedverdunner. Mag je samen met ascal ook vitamine K slikken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ja in de bijsluiter staat niks over vitamine K gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht het wel maar je kunt altijd in je apotheek navragen.
Daar krijg je betrouwbare informatie hierover en is het altijd safer.
13 jaar geleden
Vitamine K heeft een stollend effect en doet daarmee de werking van de bloedverdunner teniet.
Vitamine K is belangrijk bij de coagulatie van bloed, de naam "vitamine K" is afkomstig van het Deense woord koagulationsvitamine, dat wil zeggen bloedstollingsvitamine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine K en ascal kunnen prima samengaan. Vitamine K is nodig voor een normale bloedstolling. Zonder vitamine K zouden wonden blijven bloeden. Mensen die veel antibiotica gebruikt hebben of mensen met leverfunctiestoornissen kunnen een tekort hebben, waardoor aanvulling nodig is. Het is dus niet zo dat het bloed sneller stolt naar gelang je meer vitamine K neemt.

De kleine dosering ascal cardio (100 mg) of neuro (38 mg) vertraagt de stollingstijd bij een verhoogd risico op een hart- of herseninfarct.

Gebruik je antistollingsmiddelen (zeker anders dan ascal) dan moet je supplementen altijd in overleg met je arts gebruiken. Het gaat om subtiele evenwichten die de arts onder controle moet houden.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ter aanvulling met dank aan Marjoleintje: gebruik alleen extra vitamine K in overleg met je arts als je antistolling gebruikt. Ascal werkt weliswaar anders op de bloedstolling dan de echte antistollingsmiddelen maar, zoals gezegd gaat het om het evenwicht tussen stolling en anti-stolling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me geen goede combi,het een werkt bloedverdunnend en het ander juist bloed stollend.Ik zou dat zomaar niet op eigen houtje gaan gebruiken samen.Overleg even met je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing