Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is vitamine B belangrijk?

Ik heb best vaak last van bloedarmoede en vitamine B zou daarbij moeten helpen. Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het vitamine B complex bevat een aantal vitaminen die cruciaal zijn voor de onderhoud van het bloed in ons lichaam. Zo zorgt vitamine B2 ervoor dat er rode bloedcellen worden aangemaakt en zorgt vitamine B6 ervoor dat zuurstof beter worden opgenomen in het bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je bloedarmoede hebt,heb je ijzertekort.
Ik heb bloedarmoede sinds mijn kindertijd en krijg hiervoor ijzertabletten van de huisarts.
Door die bloedarmoede ben ik vaak moe en daarom slik ik ook vitamine B-complex,om meer energie en uithoudingsvermogen te krijgen.

Je kunt trouwens niet zeggen dat je best vaak bloedarmoede hebt:je hebt het wel of niet!( en dat kan alleen een arts bepalen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name de vitamines B2 en B12 spelen een grote rol bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Omdat vitamines in de B-groep onderling samenwerken en een tekort een de ene B-vitamine al gauw ook een tekort aan de andere B-vitamines betekent, wordt meestal B-complex geadviseerd. Bij een groot tekort aan vitamine B12 of als in de maag een bepaald enzym ontbreekt dat nodig is voor opname wordt die vitamine doorgaans per injectie gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloedarmoede (anemie) kan verschillende oorzaken hebben: een tekort aan ijzer, een tekort aan foliumzuur of een tekort aan vit. B12. Deze vit. B12 speelt een belangrijke rol in de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Vaak heb je een tekort aan B12 als je spijsvertering niet helemaal in orde is (bijv. na een maag- of darmoperatie). Omdat je darmen al slecht B12 opnemen wordt er voor gekozen om een injectie gegeven (hydrocobamine).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing