Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

lawaaidoofheid: ik hoor geen medeklinkers. Wat helpt?

Toegevoegd na 6 uur:
ik had dus een hele uitleg getypt, maar toen kreeg ik bericht dat de server wegens onderhoud niet bereikbaar was.opnieuw dus maar.

ik ben bij de audicien geweest. Ik ben bij de oorarts geweest. Mijn oren zijn goed, behalve in het gebied van 4000 Hz. Daar heb ik min 60 dB. Ik hoor dus de klok tikken en de kraan druppen, maar versta geen mens.

Heb vorig jaar een tijdje een gehoorapparaat geprobeerd, maar de verzekering vergoedt niet, omdat ik gemiddeld genomen te weinig hoorverlies heb. Ging me 2500 euro kosten, dus dacht ik : laat maar.

Maar omdat ik steeds meer last heb (me steeds meer erger dat mensen alles moeten herhalen of opschrijven) ben ik weer naar een andere audicien geweest. Die zegt dat ik het wel vergoed krijg als ik het gooi op tinnitus. Dat heb ik wel, maar daar heb ik geen last van. Na vergoeding moet ik dan nog zo'n 800 euro zelf betalen. Dat heb ik er wel voor over, als het zou helpen. Maar ik hoor nu mijn voetstappen echoën, de afwas doen doet zeer aan mijn oren, maar ik versta nog steeds weinig.

Dus graag oplossingen van welk gehoorapparaat wel werkt, of andere oplossingen.
ik gebruik zelden de telefoon, mail zo veel mogelijk, ga niet naar feestjes, kortom pas me aan, maar leuk is het niet.

Toegevoegd na 6 uur:
en nu werkt de knop afbeelding toevoegen niet.
had zo'n mooi audiogram

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Afgaand op je vraagstelling en je trefwoorden neem ik aan dat je al onder behandeling bent (geweest) bij een KNO arts? (Of een NKO-arts als je in België woont)
Loop je ook bij een Audicien?
Lawaaidoofheid is, zoals je wel zal weten, onomkeerbaar. Het is blijvend en er zal nooit meer verbetering optreden.

Maar wat je heel goed zou kunnen helpen is het leren liplezen! Dit is niet DE gouden oplossing. Maximaal 40% kan worden afgelezen door middel van liplezen, de rest moet gegokt (logisch zinsverband). Klinkers zijn sowieso heel moeilijk van elkaar te onderscheiden, je zult het van de medeklinkers moeten hebben. Maar samen met je restgehoor (ik neem aan dat je nog wel iets hoort? Dit hoeft geen verstaan meer te zijn, maar het horen van losse klanken) kan je zo echt heel ver komen. Ik heb zelf ook op latere leeftijd leren liplezen ivm zware slechthorendheid en ik heb er zéér veel baat bij! Je kunt dit leren bij een logopedist. Voor een goeie kun je het best je KNO-arts, audicien of huisarts om advies vragen, die kennen de hulpverleners in de omgeving van jou woonplaats. Het kost je wat tijd, maar het scheelt zo ontzettend veel dat het veel meer dan de moeite waard is.

Er zijn schrijftolken! Dit zijn tolken die tijdens een bijeenkomst zoals een vergadering, maar ook in dien gewenst bij een afspraak met een dokter, meegaan en alles uittypen. Hiervoor hebben ze een speciaal toetsenbord (een Veyboard) waarmee ze hele lettergrepen per keer kunnen typen. Hierdoor is het mogelijk op spreeksnelheid te typen. Jij leest dit dan mee en weet hierdoor precies wat er gezegd wordt.

Eventueel zou je er over na kunnen denken Nederlands met Gebaren (NmG) te leren. Dit is géén Gebarentaal. Het is veel makkelijker dan de echte gebarentaal, de gebaren zijn enkel ter ondersteuning, en houdt bovendien de grammatica aan van het gesproken Nederlands, in tegenstelling tot de Nederlandse Gebarentaal (NGT) die zijn eigen grammatica kent. NmG is er speciaal voor mensen die op latere leeftijd doof (of zwaar slechthorend) zijn geworden, en dus denken in de grammatica van het gesproken Nederlands. Er zijn tolken NmG, die je kunt inhuren als je bijvoorbeeld een vergadering hebt op het werk of tijdens onderwijsuren etc.

Voor zowel een schrijftolk als NmG-tolk krijg je tolkuren vergoed van het UWV. Wil je hier meer over weten, mag je me altijd even een PB sturen via deze site, maar me antwoord mag niet langer van GV ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou even je oren laten testen bij een audicien?
Deze kan je precies vertellen wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij lawaaidoofheid is het gehoorverlies bij beide oren meestal gelijk.
Helaas is de schade aan de zintuighaartjes niet te herstellen. Men kan er niet van genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij lawaaidoofheid geen medeklinkers horen is een raar en onwaarschijnlijk verhaal.Het heeft meer te maken met hoge en lage tonen.Als je gehoor eenmaal beschadigt is helpt er niks meer,in dit geval geld zeker:voorkomen is beter dan genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan ieder: zijn er "gehoor apparaten" die het geluid (spraak) kunnen verschuiven naar een hoorbaar gebied?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing