Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zelf rechtzetten van neustussenschot?

Als ik aan mijn neustussenschot voel, dan voel ik dat het een sterke buiging naar mijn rechter neusholte maakt. Ik heb dus veel ademruimte in mijn linkerneusgat, en heb het soms wel lastig door mijn rechter te ademen. Nu vroeg ik me af, kan ik door zelftraining dat rechter krijgen, want ik kan dit kraakbeen zelf rechtduwen. Het valt dan weer langzaam na enkele seconden op z'n plaats, maar als ik dit nu veel doe, zou dit dan enige hulp bieden? Bestaan er misschien aanpassings klemmen ofzo om dit manueel recht te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als het weer teruggaat heeft het geen nut, zelf rechtzetten gaat niet. Als je er last van hebt kan je gewoon naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier zelf al jaren last van. Ben er vorig jaar aan geopereerd en zelfs daarna is het weer scheef gaan staan. Zelf rechtduwen helpt niet en lijkt me zelfs onverstandig. Maak via je huisarts eens een afspraak met de KNO-arts. Hij kan inschatten hoe ernstig de scheefstand is en of er iets aan gedaan moet/kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een lichaam bestaat uit botten spieren weefsel bloedvaten en van alles. Een lichaam blijft een breekbaar object, en daar moet je voorzichtig meedoen. Je kunt het vaak genoeg proberen, maar als het niet lukt zul je verder duwen om te kijken "hoe ver het nog kan" wanneer je over de grens bent gegaan, zul je dat niet kunnen herstellen.
ga naar een arts, zij hebben er kennis van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neustussenschot bestaat uit kraakbeen. Kraakbeen is enigszins elastisch, waardoor je manueel inderdaad wat beweging krijgt in het neustussenschot.

Maar net zoals je het kraakbeen van je oor kan plooien, veert het net zo snel ook weer in zijn "normale positie".
En net zoals bv. flaporen heelkundig kan corrigeren, kan je ook je neustussenschot laten corrigeren. Heelkunde biedt echter geen 100% garantie dat je ademhaling nadien ook daadwerkelijk gecorrigeerd blijft.

Zonder onherstelbaar beschadigen van je neustussenschot, lijkt het me niet mogelijk het kraakbeen in een andere positie te krijgen door er manueel druk op uit te oefenen.

Wees trouwens voorzichtig, want de doorbloeding van het neustussenschot is erg delicaat. Afklemmen met een klem kan onherstelbare schade veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing