Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je doen aan jeuk???

Mijn zoontje heeft al een aantal dagen
Last van een jeukende huiduitslag , niks helpt heeft iemand tips???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor nu; pure aloe vera gel, die je in de koelkast moet bewaren. Stinkt een beetje maar jeuk gaat meteen weg, en het heeft een koelende en genezende werking. Daarna zou ik toch even een afspraak maken bij de huisarts. Wellicht heeft hij een vorm van exceem of allergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"eczeem" moet dat zijn sorry.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

een huismiddeltje dat mijn gezin erg helpt bij kriebelongemakjes is een mengsel van tea tree olie en tijm olie.
Tea tree helpt tegen huidinfecties die door het kapot krabben van de huid mss ontstaan en helpt een geiriteerde huid genezen. Tijm olie is verwarmend en verdoofd die huid ook iets waardoor de jeuk minder gevoelt word.
Tijm is wel erg heftig en kan een huidreactie veroorzaken.
Goed verdunnen dus! Ik zou voor kinderen zeker bv 3 eetlepels olijfolie(beter jojoba olie, trekt goed in) nemen met 3 druppels teatree en 1 a 2 druppels (Niet meer!!) tijm.
Dit receptje werkt voor ons allemaal erg goed!

Sterkte! want jeuk is erg vervelend, soms zelf erger gevonden dan pijn!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, doe van tijm voor kinderen toch echt maar 1 drupje!
Mijn kids zijn er aan gewent, maar tijm olie kan behoorlijke reacties geven als je huid er niet tegen kan, maar het werkt juist weer super goed tegen jeuk als je er wel goed tegen kunt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga het zeker proberen we zijn inmiddels tamelijk wanhopig!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + voor de tea tree olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoontje bleek een Bacteriele infectie te hebben,heeft nu een forse AB kuur en een middel om op de huiduitslag te smeren!!
Ik hoop alleen dat alle littekentjes weg trekken,het ziet er echt heftig uit.
Bedankt voor u/jouw tips ik ga ze zeker gebruiken bij een evt.nieuwe jeukaanval.

Andere antwoorden (14)

Helpt anti-jeuk zalf niet? Als het erger wordt zou ik even naar de huisarts gaan, succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was je al bij de huisarts?
het kan een allergische reactie zijn op iets wat hij at, een stressvolle situatie of een zich ontwikkelende ziekte. laat er even naar kijken, eventueel door een dermatoloog. vooral als het maar niet overgaat.
sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien even langs de dokter gaan?
heeft hij geen pokken of eczeem?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwitsal werkt supergoed ik heb dit vroeger ook vaak gehad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft hij geen uitslag van de haren van de processie rups?
In dat geval kun je proberen met een stukje plakband de brandharen van de huid te halen, deze blijven aan het plakband plakken en dat gooi je het weg. Pas natuurlijk wel op dat je zelf niet met de haren in aanraking komt.

Tegen jeuk helpt natuurlijk talkpoeder en zoals in het eerdere antwoord is tea tree olie een wonder middel voor heel veel klachten, ook tegen huidirritaties en uitslag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorkomen en behandelen van rode huiduitslag
Om onze huid gezond te houden is het belangrijk dat deze iedere dag goed reinigen. Dat wil niet zeggen dat er flink met zeep moet worden geboend. Dat zou zelfs averechts werken. Om het dunne laagje (hydrolipidefilm) dat onze huid beschermt tegen ziekteverwekkers goed in tact te houden, is gewoon water zeker zo effectief.

Voor een gezonde huid is voeding en zuurstof nodig. En omdat de huid niet van buitenaf wordt gevoed, zullen deze stoffen via het bloed moeten worden aangevoerd. Een goede doorbloeding van de huid is daarom erg belangrijk. Een goede doorbloeding kunt u stimuleren door:

•voldoende beweging
•borstelmassages
•regelmatig douchen met afwisselend koud en warm water.

Voedingsadvies bij huiduitslag
Gebruik bij huiduitslag volwaardige voeding, met volop vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld: verse groente en fruit, rauwkost, volkorenproducten, zilvervliesrijst.
Vermijd verzadigde (dierlijke) vetten, gebruik liever plantaardige, meervoudig onverzadigde vetten.
Voor een goede huidfunctie zijn essentiële vetzuren onmisbaar, bijvoorbeeld in de vorm van teunisbloemolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie en olijfolie. Gebruik in plaats van volle melk liever zure melkproducten, zoals karnemelk, biogarde, kwark.
Drink voldoende, ten minste 1,5 tot 2 liter (mineraalarm bronwater of kruidenthee). Veel drinken is één van de beste manieren om de huid in goede conditie te houden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koelen met koude natte washandjes, evt gevuld met ijsklontjes kan wat verlichting geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De behandeling van jeuk is afhankelijk van de oorzaak.
Mentho 10 Mentholgel kan voorlopig helpen in afwachting dat de oorzaak gevonden wordt.
Dit is een verkoelende en jeukstillende gel. Is niet vettig en werkt binnen enkele seconden. Brengt de huid tot rust en voorkomt huidbeschadiging. Ook tegen jeuk door processierupsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vrij verkrijgbaar bij apotheek en drogist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je het op grote vlakken, dus bv je hele rug smeert kan het ook heel vervelend voelen, heel koud en je lichaam kan dan van slag raken doordat de "thermostaat" genept wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling: Dit is niet geschikt voor kinderen jonger dan 2 jaar: Zie http://www.mentho10.nl/pdf/mentholgel.pdf
Calendulan van vsm.. Ik gebruik het altijd bij zonnebultjes. Is eigenlijk voor schaaf en brand wonden, maar helpt bij mij heel goed tegen jeuk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Methoden om de jeuk te stillen door verkoelen kunnen zijn:
•een jeukende plek inwrijven met een ijsklontje
•de huid deppen met water met een scheutje azijn
•een koude pakking op de jeukende plek, bijvoorbeeld een iets vochtige washand of handdoek die u eerst een tijdje in de koelkast legt, een ‘coldpack` in een doek of washand (nooit een ‘coldpack` op de blote huid leggen, dat kan een soort brandwonden veroorzaken)
•smeren met jeukstillende middelen. Jeukstillende middelen mogen meestal niet op een open wond worden gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kleinzoon heeft onlangs waterpokken gehad en een jeukwerende zalf hielp niet.
Hierop heeft mijn dochter bij de apotheek een fles zinkoxide schudsel gekocht en hiermee de pokken ingedept en hij had toen geen last van jeuk meer.
Het is niet alleen bedoeld voor waterpokken,maar ook tegen andere vormen van jeukende bultjes enz....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menthol poeder hielp bij mijn dochter vroeger heel goed.. Verder dunne, katoenen kleding aan! Wel even naar de huisarts denk ik, het kan ook een schimmelinfectie zijn, of waterpokken wanneer het blaasjes zijn..vijfde/zesde kinderziekte of gewoon warmte uitslag, er zijn heel wat mogelijkheden. Maar voor nu zou mentholpoeder verlichting geven! Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
insmeren met nivea creme.
Dat platte ronde blauwe blik.

Verder goed opletten dat je alleen ongeparfumeerde en ph neutrale zalfjes gebruikt.

Je bent de laatste week niet verandert van wasmiddel of douche zeep/gel?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het voorkomen van jeuk kan je,

-niet te heet douche
-veel drinken
-niet roken
-alles met parfum erin mindere of helemaal niet gebruiken

Voor e.v.t geneeswijze zie antwoorden hierboven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er niet aan komen misschien? of een anti-jeuk spray/creme. of gewoon flink krabben! Misschien niet de beste oplossing, maar wel meteen effectief!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding