Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er mis met mijn neus? Aangezien reuk belangrijk is en je ook kan helpen aan dingen te herinneren. Wil ik eens weten wat er aan scheelt?

Sommige dingen kan ik ruiken, andere dingen niet. Het is heel verschillend ene keer ruik ik iets wel of niet.
Sterke geuren dringen wel door maar ook niet altijd, brand of gas merk ik niet. Soms ruik ik iets wel wat een ander niet ruikt?

Een voordeel is dat als iets stinkt ik er niet mee zit of niet hoeft te ruiken. Maar ja je weet ook niet of iets vies en opgeruimd moet worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een handicap maar daar ligt het vast niet aan, vroeger ook weleens n ongeluk gehad op de weg, maar zover ik nog weet had ik het toen ook al?
Of het anosmia is zou kunnen, denk het niet zowel is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meest voorkomende oorzaak van reukverlies is een virale bovensteluchtweginfectie.

Reukstoornissen kunnen o.a. ook worden veroorzaakt door hoofdletsel, na een operatie of bij een ongeval. Een harde klap op het voor- of achterhoofd, bijvoorbeeld door een val of een auto-ongeluk, geeft in 5 tot 10% kans op verlies van de reuk.

Bij sommige mensen met een trauma herstelt de reukstoornis zich binnen een jaar spontaan, wat soms ook geldt voor degenen die zijn getroffen door een virusinfectie.
Ga voor advies naar een KNO arts.

Er zijn veel verschillende soorten reukstoornissen.
Mogelijk heb jij 'parosmie': waarneming van geuren die er niet of in een andere vorm aanwezig zijn, en 'hyposmie': verminderde reuk.

Lees meer hierover bij de bronvermelding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar een KNO arts wil gaan, moet je in Nederland eerst een verwijzing aan je huisarts vragen, denk ik, heb ik hier toch al vaak gelezen.
Dan kan je ook meteen vragen wat een consultatie kost.

Andere antwoorden (2)

Het zou kunnen dat je last hebt van neuspoliepen.
Mijn vader had dezelfde klachten, bij hem zijn de poliepen verwijderd en zijn reukvermogen kwam terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je alleen maar uit laten zoeken bij een KNO arts. Anosmie is niet uit te sluiten. Zeker omdat je zegt dat je een ongeluk hebt gehad. Zoiets kan herstellen maar duurt enorm lang.

Dus mijn advies is; Ga naar een KNO arts voor de juiste diagnose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding