Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je ouder word gaat dan de fibromyalgie ook erger worden

ik heb het idee dat als je ouder word de fibromyalgie ook erger word, heeft iemand hier ervaring mee,? het zij zelf of iemand van b.v. familie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Mijn vrouw, zelf fibro patiënt durft hier zelf geen antwoord op te geven.
In feite is het een chronische ontsteking in het bindweefsel
Deze zit vooral in de weke delen van de gewrichten.
Wel gaat het met de seizoenen op en neer.
Vooral kou en regen hebben veel invloed maar ook warmte kan het nadelig beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mijn man heeft fibromyalgie, bij hem wordt het met periodes erger of minder. Naast het weer ( in zomer minder last dan in de winter), heeft stress ook invloed op de pijn.
Ook hij weet niet of het met de jaren erger wordt.
Helaas is er nog veel onduidelijkheid over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Griet Brusselmans, pijnarts verbonden aan het UZ Gent, is de prognose (verloop v/d ziekte) van fibromyalgie gunstig.
Er is immers geen sprake van een degeneratieve aandoening. De symptomen volgen een golvende beweging met periodes van verslechtering en verbetering.

Op lange termijn ziet men vaak de klachten afnemen, grotendeels omdat de patiënten hun levenswijze aanpassen: ze veranderen van job, zoeken hulp voor het huishouden, enz.
“Patiënten met fibromyalgie kunnen zelden nog naar hun vroegere leven terug. Maar veel patiënten maken het beter omdat ze een nieuw evenwicht vinden. Als je wil, kan je dat genezing noemen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing