Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom na drinken zwarte ontlasting en niet of heel weinig kunnen plassen terwijl ik met grote regelmaat water drink tussendoor

ne een avondje drinken merk ik dat ik de dag erna weinig plas en altijd zwarte ontlasting heb .....hoe komt dit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste tussendoor water drinken, of als je daar geen zin in hebt, voordat je naar bed gaat water drinken. Als ik een avond flink heb doorgehaald drink ik ongeveer een liter water voordat ik naar bed ga. Dat vult bij mij behoorlijk goed aan. Helpt ook goed tegen koppijn de volgende dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk drink je rode wijn ,dan kan het ook rood kleuren !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drink voornamelijk bacardie/cola

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Alcohol droogt uit.
Oftewel, als je flink doordrinkt kun je uitdrogingsverschijnselen krijgen.
Het lichaam vult aan met alle "sappen" die voorhanden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleur (wit, geel, groen, bruin, zwart)
Een gezonde ontlasting heeft een lichtbruine kleur, een beetje pindakaasachtig. Naarmate de ontlasting langer in het lichaam is gebleven wordt de kleur donkerder.

De kleur van de ontlasting kan diagnostische informatie opleveren.
Zwart: Zwarte ontlasting kan duiden op een bloeding in maag of dunne darm, maar kan ook voorkomen bij mensen die ijzertabletten slikken. Het ijzer is verantwoordelijk voor de zwarte kleur.

Wit: Bij onvoldoende galproductie of obstructie van de galwegen kan de ontlasting er wit uitzien, doordat de galkleurstoffen, die de ontlasting normaal gesproken zijn donkerbruine kleur geven, niet of onvoldoende aanwezig zijn; men spreekt in de kliniek wel van stopverffeces.

Grijs: Een grijze ontlasting duidt op een (veel) te grote gisting en eventueel op een tekort aan gal.
Groen: Een groene ontlasting wijst juist op een teveel aan gal en een te lange verblijfduur in de darm.

Geel: Gele ontlasting komt vaak door overmatig alcoholgebruik. De gele kleur ontstaat dan doordat de lever meer afvalstoffen produceert.

Rode streep: Een rode streep bij de ontlasting kan voorkomen als er een aambei bloedt of een scheurtje in de anus ervoor zorgt dat tijdens defecatie er een bloedvaatje gaat lekken.

Witte puntjes: Witte puntjes kunnen voorkomen als er wormen of wormfragmenten meekomen.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn er 7, zou hier het spreekwoordelijke 7 kleuren schijten vandaan komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... Hahaha die is goed, zal vast nog wel kloppen ook ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En sommige medicijnen kunnen de ontlasting verkleuren.
Door alcohol kunnen er ontstekingen van het maagslijmvlies ontstaan.
Zwarte ontlasting komt dan door bloedingen boven de maag.
Bloed kleurt zwart onder invloed van maagsappen. Hierdoor kleurt de ontlasting zwarter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na veel drinken zitten er meer opgeloste stoffen in de darmen (alcohol) de bloedvaten gaan dit verschil in osmotische druk tegen door water te laten diffunderen naar de binnenkant van de darmen. Hierdoor is er minder water 'beschikbaar' voor urine -> weinig plas. Het water kont dan terecht in de ontlasting, dit verklaart de dunheid ervan. De donkere kleur kan ik niet verklaren, ik ken het ook, maar hoe het komt weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol neemt inderdaad vocht weg uit je lichaam, je droogt uit.
En als aanvulling op de kleur: van veel rode wijn wordt ontlasting ook zwart. Ik weet niet wat je gedronken hebt maar van rode wijn wordt het erg donker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding