Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je keelonsteking hebben als je keelamandelen eruit zijn?

1,5 jaar geleden heb ik mijn amandelen laten knippen/pellen omdat ik daarvoor constant keelonsteking had. Na de ingreep heb ik nooit meer keelonsteking of last van m'n keel gehad. Nu doet mijn keel ontzettend veel zeer (bij het slikken). Kan ik nu keelontsteking hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
59.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je amandelen eruit gehaald zijn, kun je altijd nog infecties in de keel krijgen.
Naast de amandalen kan bijvoorbeeld ook de achterwand van de keel ontstoken zijn.
Daarnaast zie je ook bij virale bovenste luchtweginfecties veelal een pijnlijke keel met gezwollen klieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling nog even, je amandelen kunnen, gedeeltelijk, weer aangroeien, dus dan ook weer ontstoken raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! + erbij!

Andere antwoorden (2)

ja hoor dat kan.
Als je amandelen geknipt zijn is de kans kleiner maar je kan wel gewoon keelontsteking krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan wel eens keelpijn hebben, met en zonder keelamandelen. Dit kan verschillende oorzaken hebben;
Meestal is een ontsteking de boosdoener want een virus of bacterie is zo opgelopen. Je hoeft maar door een drager besmet te worden doordat deze je een hand geeft (bij het griepvirus bijv) maar het kan ook opgelopen worden door overbelasting van de keel.
Roken, een rokerige omgeving, veel praten of schreeuwen vormen een belasting voor je keel en kunnen irritatie veroorzaken.
Keelpijn is lastig maar kan zelden kwaad en is vaak binnen een week weer over.

Je kunt het verzachten door koud te drinken of waterijsjes te eten. Ook zuigen op een zout dropje kan de pijn verlichten. Speciale zuigtabletten zijn niet nodig, een dropje helpt net zo goed.
Gorgelen met kamillethee of zout water is wel niet zo lekker, maar je hebt er vaak wel baat bij. Zout doet nl. het slijmvlies dat gezwollen is weer krimpen. In een glas warm water een theelepeltje zout en je hebt een prima gorgeldrank. de dure dranken die je kopen kunt, werken echt niet beter maar ze smaken wel beter.
Gun jezelf rust en vooral je stem als je voelt dat dit goed is. Bij echt hinderlijke pijn kan een pijnstiller helpen.
Paracetamol, ibuprofen etc.

Neem contact op met je huisarts als je;
Koorts hebt en dit na 3 dagen nog zo is,
als eten of drinken niet meer gaat,
als de keelpijn samen gaat met huiduitslag in je gezicht en op de romp,
als de keelpijn langer dan een week duurt,
als je steeds zieker wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! + erbij!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding