Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil stoppen met groeien, ik ben nu 1m73, 14 jaar oud. ik kom nu al met kop en schouders boven mijn vrienden uit. hoe kan ik stoppen met groeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vrienden beginnen waarschijnlijk later met groeien dus jij stopt met groeien denk ik binnenkort en dan groeien je vrienden weer bij. Volgens mij kun je ook wel hormonen spuiten/slikken waardoor je minder gaat groeien.
Kimath
13 jaar geleden
ik ben een meisje van 1.80, ik vind mijn lengte juist leuk. Ik kan mooi boven iedereen uitkijken :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook 14j en ook 1.73 en ik vind mezelf niet groot hoor :o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is echt niet groot hoor, eerder gemiddeld.. in mijn klas was iedereen groter dan dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meid, ik ben 1,83 en loop me plezier op hakken die mij 1,90 maken! Toen ik op de middelbare zat vond ik mijn lengte ook niks, maar na een tijdje heb ik mijzelf geaccepteerd, en nu ben ik er zelfs trots op! Dat komt ook nog wel voor jou hoop ik :) maar er is geen manier om groei tegen te gaan, geen 1 dokter zal groeistoppers aan iemand geven die 1,73 is. So, learn to love yourself, you're worth it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gun mij 10 cm als je zo ongelukkig bent hahaha ben zelf 14 en 156 en al bijna een jaar voorbij me groeispurt (me pa hield het bij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook 1.73 en 14, maar bijna iedereen in mijn klas is lang- een jongen van 13 is al 1.85 :0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan of je al ongesteld bent... ik ben zelf 14 en 1.85 das geen pretje hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ben je misschien lang, maar als je straks stopt, komen je vrienden meestal op dezelfde of iets kleiner uit. En dan maakt het helemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin is 1.82 en ik ben 1
Cm groter ik vind het geen probleem hoor! Zolang ze maar geen hakken draagt! ^^,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij wilt stoppen met groeien en ik wil verder groeien ! ik ben 1m70 en 16 jaar!!! wees blij dat je groeit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is bedoeld für Elise . Maak je geen zorgen . Je blijft niet eeuwig doorgroeien . Alle modellen zijn lang . De ene mens groeit in het begin wat sneller , de andere later . Ik was tot m'n 16e 1.50 m. en op m'n 18e 1.82m.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind 14 jaar en 1.73 niet zo lang hoor.
mijn moeder was 10 toen ze zo lang was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey valt wel mee hoor! 1.73 en 14 jaar is niet heel erg opzich. Je hebt je groeispeurt nu en de rest is er later bij, die halen je heus wel in! Ik ken een meisje van 15 toevallig die langer is als mij & ik ben 1.84 en krijg al vaak te horen wat ben je lang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pubertijd is een tijd waarin je lichaam verandert, waar groeien een aspect van is. Bij meisjes begint die periode eerder als bij jongens, en dan verschilt het ook nog per meisje wanneer het begint.
Jij bent waarschijnlijk wat eerder begonnen met groeien dan je vrienden, en dat kan vervelend zijn. Jij bent niet de enige die dit negatieve gevoel ervaart, bijna alle meisjes die vroeg beginnen met groeien ervaren dit, vooral omdat ze groter zijn dan jongens die nog niet met hun pubertijd begonnen zijn, en het stereotype stel een kleinere vrouw en een langere man kent. Je stopt niet met groeien als je voor het eerst ongesteld wordt. Je kan blijven doorgroeien tot je 21e. Maar dat zal niet in zo grote mate gaan als dat je nu groeit, waarschijnlijk zit je nu in een groeispurt. Je lichaam verandert nu, daardoor kan je je onzeker voelen. Maar don't worry. Iedere vrouw heeft dit meegemaakt.
Vergeet niet dat je in je puberteit jezelf moet vormen, en tevreden moet leren zijn met jezelf. Laat je lengte je dus niet in de weg zitten, maar leer er trots op te zijn! Tot slot: praat er over met vriendinnen. Zij gaan door dezelfde fasen, en zijn dus goede gesprekpartners. Bronnen:
- psychology in education, Woolfolk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 14 bent ben je gevoelig voor je omgeving. Je wilt niet met je kop en schouders boven iedereen uitsteken maar gewoon dezelfde lengte hebben als je vriendinnen. Maar de lengte die jij nu hebt is zeker niet abnormaal. De gemiddelde lengte voor een Nederlands vrouw bedraagt momenteel zo'n 170 centimeter, voor jongere vrouwen is dat zelfs vaak iets hoger. Het lengteverschil dat jij nu ervaart heeft vooral met je leeftijd te maken, sommige van jouw leeftijdsgenootjes doen er iets langer over om 'de lente in te schieten'. Over 1 of 2 jaar zul je zien dat je helemaal niet meer opvallend lang bent, veel meisjes zullen dan net zo lang zijn als jij. Het is dus een tijdelijk probleem. Er komt een dag, al lijkt dat nu ver weg, dat je alleen maar blij zult zijn met die extra centimeters. Trouwens, uit meerdere onderzoeken is gebleken dat lange mensen in verhouding vaak succesvoller zijn. Bronnen:
- http://www.dailymail.co.uk/news/article-1265300/Tall-womens-salaries-leave-short-girls-shade.html
- http://www.infeite.nl/lange-mensen-zijn-slimmer-en-verdienen-meer.10157.lynkx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook 14 jaar en nu al 1.96, ik ben toen toen ik doorhad dat ik echt lang zou worden naar een kinderarts geweest, daar hebben ze toen een röntgenfoto van mijn hand gemaakt en op die manier kunnen ze berekenen hoe lang je nog blijft groeien en hoe lang je uiteindelijk wordt (heeft iets te maken met kraakbeen tussen de botten van je vinger) jij als meisje kunt als je echt niet langer wil worden hormonen slikken, hoewel het ook kan dat dit pas bij grotere lengtes wordt gegeven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad heb ik ook laten doen, alleen ik heb die hormonen niet aangenomen, ze zeiden dat er één studie wwas die aantoonde dat je er onvruchtbaar van kan worden, of je moest je botten laten sluiten d.m.v een operatie, maar ik zwem best hoog dus heb het maar laten zitten...

Andere antwoorden (9)

Daar heb je zelf helaas geen invloed op.
Overigens vind ik je helemaal niet zo groot hoor!
Ben blij met wat je hebt, veel mensen willen graag lang zijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan er degelijk invloed op hebben door jezelf te ondervoeden, maar dat is niet zo ongezond (niet mijn minnetje ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap anders ook wel goed waarom je niet lang wilt zijn, afgezien van de groeipijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat iedereen graag lang wil zijn:)
Er is geen enkele gezonde manier waarop jij kunt stoppen met groeien.

Ik ben zelf 2.02 meter, en op wat ongemakkelijkheden in (voornamelijk) derdewereldlanden na vind ik het prima!

En trouwens, 1.73 met 14 jaar is helemaal niet zo lang, waarschijnlijk kom je kleiner uit de bus dan ik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, ik zie nu pas dat je een meisje bent.
In dat geval ben je nu al vrij lang, net als mijn zusjes op jouw leeftijd, die zijn nu ongeveer 1.83 en de ene werkt als fotomodel. Kun jij ook doen, geen zorgen, meisjes zijn over het algemeen sneller klaar met groeien!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pardon??? :@ :-)
Als je een meisje bent stop je waarschijnlijk ook met groeien dus dan geen zorg
1,73 m is voor een meisje tegenwoordig heel ok en 5 cm meer ook nog hoor. Voor een jongen is het zelfs wat klein

Jouw vrienden groeien mogelijk later nog wat door en dan halen ze je weer in.

Ze zeggen dat meisjes stoppen met groeien als hun menstruatie begint, daar is niet iedereen het mee eens maar ik ken toch wel veel voorbeelden

Verder kun je eigenlijk niet veel doen, ik zou zelf NOOIT iets doen als hormonen slikken, daar heb je mogelijk de rest van je leven spijt van
(Lees meer...)
13 jaar geleden
De zus van een vriendin van mij werd met acht op 2.20 geschat. Toen ze dat wisten hebben ze haar met medicatie vroegtijdig in de puberteit gebracht. Ze is nog op 1.80 uitgekomen maar de consequentie was dat ze een extreem moeilijke puber is geworden. Dat heeft meer lijdt gebracht dan iets goeds. Ik denk dat je moet opletten met hetgene wat je wenst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor een opmerkelijk verhaal. Maar hoe breng je iemand in vredesnaam vroeger in de pubertijd met medicatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I dont know
Ik ben nu 45, maar toen ik jong was, groeide ik ook heel hard. Ik had soms zelfs pijn ervan, in de binnenkant van mijn knieen.
Ik ben toen ook gecontroleerd, rontgenfoto van mijn hand gemaakt, en er kwam uit dat ik hooguit 1.80 zou worden. Ik ben 1.78 geworden.
Als ik toen had willen stoppen met groeien, hadden ze me de pil gegeven, om de menstruatie op te wekken, de meeste meisjes stoppen met groeien als ze eenmaal menstrueren. Misschien dat een enkeling nog groeit, maar over het algemeen wordt het groeien veel minder, of stopt het.

Omdat ik hooguit 1.80 zou worden, hebben we ervoor gekozen dat ik niet de pil nam. Nu ben ik vrij lang, maar ik ben er erg blij mee.
Als je 14 bent, zijn de meisjes allemaal langer, meisjes groeien eerder. Jongens gaan nog veel langer door met groeien. Als je nu langer bent dan alle jongens, kan dat over 5 jaar heel anders zijn.

Dus wat ik weet: ze kunnen de groei stoppen door de menstruatie op te wekken. Als je al menstrueert, dan weet ik niet of er nog wat aan te doen is.
Als je je er erg druk om maakt, zou je met een huisarts kunnen praten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve vraagstelster,

In Nederland wonen de langste mensen (gemiddeld genomen)
In Friesland de langste mensen van de wereld (op grote afstand van nr. 2
Doutzen Kroes 9een Friezin en vele andere oogverblindende lange meisjes die het zeer ver geschopt hebben, zijn allemaal ergens tussen de 175 en 185 CM.
Het is een hele mooie lengte, zeker niet te lang.
Als je wat langer bent heb je het voordeel dat je later minder snel dik lijkt.
Jij hoeft NIET op hoge hakken te worden.
veel kortere meisjes doen dat juist om langer te lijken.
Je krijgt dus cadeau waar andere meisjes jaloers op zijn.
Draag net als Nicole Kidman (1.85) geen hoge hakken. dat is beter voor je voeten en je enkels.
Brigitte Nielssen 195 cm is DOOR haar lengte wereld beroemd geworden.
Maaak je maar geen zorgen.
Als ik je verhaal zo hoor is je eindlengte bij benadering 180 CM.
DAt is een optimale lengte voor een Nederlandse vrouw.
Met de pil en andere kunstgrepen kun je een versnelde sluiting van de groeischijven (epifisairschijven dit zijn de plaatsen in je botten waar de botcellen voor de lengte worden aangemaakt) bewerkstelligen.
Het aan de pil gaan is op jouw leeftijd geen gezonde optie, nog even doorgroeien is dat wel.
De kinderen worden nu eenmaal wat langer dan hun ouders, omdat we nu veel meer weten over voedsel EN dat op onze kinderen toepassen.
Mijn volwassen zoons zijn ook beiden groter dan ik.
Dat vind ik als vader niet erg, integendeel.
Mijn beide pleegdochters zijn nu al langer dan ik (174)
het is een teken dat hun gezondheid goed is.
Je hebt alle reden om je GEEN zorgen te maken.
Gaat goed komen meissie !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je zelf niet (op een goede en verantwoorde!) beïnvloeden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn van die remmers die je kunt krijgen las ik eens ergens maar echt veel zal het niet helpen, waarscijnlijk omdat 1 van je ouders ook erg lang is heb je dat geerfd, wees maar gewoon blij, met je lengte er kunnen ook voordelen aan zitten, heel veel vrouwen willen lang zijn, denk maar eens aan medellen, dus wees blij met wat je hebt en doe daar je voordeel mee

Toegevoegd na 48 seconden:
medellen moet modellen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zul je moeten overleggen met je huisarts of kinderarts. Er bestaan naar ik weet groeiremmers. Maar daar heb je echt een arts bij nodig. Want elk ingrijpen in je lichaam heeft voor en tegens en daar heeft alleen een dokter verstand van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding