In hoeverre kan het on(der)bewuste invloed hebben op je lichamelijke gesteldheid?
Ik ben net naar de huisartsenpost geweest met een vermoedelijke hartritmestoornis (overslaand hart, hartslag van 100 pm), maar het bleek om hyperventilatie te gaan. Ik probeer mijzelf nu continu af te leiden met oefeningen (was al bekend met chronische hyperventilatie) en leuke dingen (knuffelen met poezen) maar mijn hartslag wil maar niet zakken en ik ben toch wel wat ongeduldig en gefrustreerd ook al wil ik hier niet aan toegeven. Is het mogelijk dat mijn onderbewustzijn of mijn "achterhoofd" de situatie toch nog in stand houdt en dat ik dus wel mijn best doe maar dat mijn lichaam het nog niet gelooft?
Toegevoegd na 20 uur:
Vandaag waren mijn klachten nog steeds niet over en ik vermoedde dat er meer aan de hand was, waarop ik naar de spoed van het zkh gegaan ben. Daar is een ECG gemaakt en daaruit konden ze aflezen dat ik toch een hartritmestoornis had. Ben aan het infuus en de monitor gelegd en naar de 1e harthulp gebracht. Daar heb ik een middel toegediend gekregen wat het sinusritme weer heeft genormaliseerd. Er was dus echt wat aan de hand...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.