Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik mijn stijve handen leniger?

Ik heb erg stijve handen. Ik leer gitaar spelen, maar het is voor mij heel lastig om mijn vingers op de juiste manier op de snaren te zetten. Een barré kan ik niet eens maken zonder pijn.

Ook bij tai chi merk ik dat ik stijvere handen heb dan anderen. Ik kan mijn handen veel minder ver buigen dan anderen. Ik krijg ze, als je je armen recht voor je uitstrekt met de handpalmen omlaag, misschien in een hoek van 20/30 graden omhoog. Als ik ergens tegenaan duw, haal ik de 45 graden, maar dat doet pijn in mijn vingers en pols.

Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan doen om dat te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Schouders omlaag, armen buigen en handen gestrekt tegen elkaar alsof je bidt. Voorzichtig de gestrekte handen heen en weer bewegen vanuit de polsen. Zachtjes aan, maar wel vaak.
Aan tafel staan. Je handen plat op tafel leggen met de vingers naar je lichaam (de duimen aan de buitenkant). Dat ook vaak en met zachtheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je het beste zachtjes rondjes kunnen draaien met je polsen om het los te maken.

Wat misschien ook een optie is zijn de Chinese meridiaankogels, die je in je hand rond draait. Zowel goed voor je vingers als je polsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je probleem is enigzins genetisch bepaald, maar ook het soort werk wat je doet is van invloed.
Heel, heel lang geleden ben ik er ook mee bezig geweest, maar ik was toen hovenier en had sterke maar daarom geen lenige handen, een beetje tokkelen ging nog wel, maar toen de akkoorden kwamen, gingen mijn vingers bijna in de knoop!!
Heb het toen opgegeven, ging toen over op accordion, maar kwam al spoedig het zelfde probleem tegen.
Oefeningen zullen je handen wel sterker maken, maar soepeler?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook een stressballetje kopen, dat is een balletje dat meestal gevuld is met rijst of andere korrels. Beetje kneden zodat je handen warm worden en je spieren wat soepeler. En verder oefeningen voor je polsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een teiltje warm water oefeningen doen met knijpen, strekken, ronddraaien.

Anders eens naar de huisarts gaan en laten onderzoeken
waarom je hier last van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing