Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou ik last kunnen hebben van gordelroos op basis van hieronder genoemde symptomen?

Sinds enkele dagen heb ik last van mijn linker onderbeen, beter gezegd: De huid van mijn linkeronderbeen.

De huid is licht jeukerig en is pijnlijk.
Als ik erop druk voelt het net zo aan als wanneer je op een blauwe plek drukt. Als ik gewoon zit en mijn broek schuurt er langs, dan voelt het een beetje aan zoals het aanvoelt wanneer je verbrand bent door de zon.
(maar ik heb er dus geen blauwe plek zitten en ook geen zonnebrand).

Ik heb er sinds een dag of twee last van.

(ja ik weet wel dat ik het eigenlijk naar de huisarts moet als de klachten aanhouden, maar ik vermoed nog niet dat het echt heel ernstig is).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zou heel goed gordelroos kunnen zijn. Is het huidprobleem tamelijk scherp begrensd en komen er blaasjes op voor dan heb je een paar extra aanwijzingen. Voelt de plek vooral hard en warm aan en zeker als je er koorts bij hebt dan is de kans op wondroos groter. Kortom, neem contact met je huisarts op, zodanig dat je uiterlijk morgen gezien wordt. Je Thailandreis is m.i. een gegeven dat absoluut meegewogen moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het zou kunnen, maar de symptomen die je beschrijft lijken erg op de klachten die een neef van mij heeft gehad vorig jaar. Over de telefoon dacht de arts aan gordelroos, maar een paar dagen later werd het heftiger en bleek het al snel na opname in het ziekenhuis wondroos te zijn.

Dat is gevaarlijk omdat het (bij niet behandelen in uitzonderlijke gevallen) onherstelbare schade aan de organen kan veroorzaken. Omdat hij het op zijn hoofd had waren ze bang dat het zijn ogen of hersenen zou aantasten.

Mijn advies zou inderdaad zijn: even langs de huisarts

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, de op wikipedia beschreven klachten over koorts en braken kwamen pas 3 dagen nadat zijn huid geïrriteerd was geraakt. Hij dacht daarom eerst ook nog aan griep. Ik weet niet of je ook last hebt van koorts en misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gordelroos begint vaak op de romp. Bij een rode, pijnlijke plek op het onderbeen zou het ook erysipelas kunnen zijn (wondroos). Het onderbeen is daar een specifieke locatie voor.

Maar eigenlijk maakt het niet uit wat ik hier zeg, je moet gewoon naar de dokter gaan. Het lijkt een ontsteking en daar moet je niet te lang mee rondlopen. En al zou het niets "ernstigs" zijn, ook bij twijfel even naar de huisarts. Huisartsen vinden het vaak erger dat je "te laat" komt dan te vroeg.

Dus: morgen naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een vermoeden hebt van gordelroos kun je beter meteen naar de huisarts, omdat het erg besmettelijk is.
Bij de bron staat een foto van gordelroos. Als jouw huis er ook zo uitziet weet je waar je aan toe bent.
Beterschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
jouw huis hahaha, huid natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het niet heel ernstig, maar waarom wachten totdat de klachten evt. erger worden? Ik nerken je symptomen niet maar zou zeerzeker een afspraak met mijn huisarts maken? In principe is geen onbekende klacht hier te klein voor.
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
nerken=herken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, op basis van deze gegevens denk ik niet dat het gordelroos kan zijn.
Gordelroos is een virale aandoening (herpesvirus) van de huid die een hevige pijn of een tintelend gevoel geeft in een bepaald gebied aan 1 kant van het lichaam of van het gezicht, voorafgaand door een uitslag die bestaat uit kleine, met vocht gevulde rode blaasjes. De blaasjes jeuken hevig en voelen branderig of stekend aan. Men kan last hebben van koorts en een algeheel malaisegevoel en een pijnlijke zwelling van de lymfeklieren.
Ze komen hoofdzakelijk voor op de borstkas, schouders, heup en gelaat. Het virus veroorzaakt ontstekingen aan de gevoelszenuwen en daardoor is het zo pijnlijk. De huidafwijking overschrijdt maar zelden de middellijn van het lichaam.
Gordelroos of te wel herpes zoster wordt veroorzaakt door hetzelfde virus als bij waterpokken. Indien men waterpokken heeft gehad nestelt dit virus zich soms sluimerend in de zenuwcellen en het kan dan later weer tevoorschijn komen in de vorm van gordelroos. De verschijnselen ontstaan als gevolg van een reactivering van het virus. Het staat niet vast wat hier de oorzaak van is maar men denkt dat een lage weerstand een rol speelt en een overgevoeligheidsreactie van een bepaalde stof.
Amadea
14 jaar geleden
Enige juiste antwoord op deze vraag is. Ha hiermee naar je huisarts. Wacht er ook niet te lang mee. Klachten kunnn verergeren en dan heb je er meer en langer last van. Je hoeft je er in ieder geval niet voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing