Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het slecht zijn om je mobiele telefoon naast je bed te leggen?

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon als wekker. Ik had wel eens ergens gelezen dat de hoeveelheid straling in stand-by stand laag is.

Misschien is het daardoor niet slecht voor je gezondheid op lange termijn maar zou het mogelijk zijn dat je er slecht door slaapt, of inslaapt??

En zo ja, tot welke afstand zou je het effect van die straling kunnen waarnemen (als je hem bijv verder weg legt maar wel in je slaapkamer)?

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik zal de herkomst van de vraag er toch even bij zetten.
Ik slaap (gelukkig) meestal als een roos, ook inslapen is geen enkel probleem.
Toevallig had ik in korte tijd 2 nachten waarbij ik lastig insliep en voor mijn gevoel 's nachts ook onrustig was, regelmatig wakker enz (en dat ben ik NIET gewend). Wij laten beiden onze mobiels eigenlijk altijd beneden liggen maar juist die tweede nacht bleek mijn man zijn mobiel naast zijn bed te hebben gehad. Dat komt zo af en toe voor, en opeens dacht ik: loopt dat af en toe misschien wel synchroon met mijn onrustige nachten.
Voor de duidelijkheid: ik WIST niet dat die mobiel daar lag.
Ik ben gemiddeld trouwens wel erg gevoelig voor allerlei zaken

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een mobieltje dat in standby staat, geeft *geen* straling af.

Althans, niet de straling waar we het normaal gesproken over hebben wanneer we het over mobieltjes hebben.

Wel een heel klein beetje straling, of eigenlijk beter strooivelden, zoals elk functionerend elektrisch apparaat die afgeeft.

De grootste stroomverbruiker in een mobieltje is de zender. De fabrikant haalt hogere verkoopcijfers wanneer hij met een zo hoog mogelijke standby-tijd kan adverteren. Om die tijd zo hoog mogelijk te laten zijn, zet hij de zender helemaal uit als het niet nodig is te zenden.

In de standby-stand staat alleen de ontvanger aan. De zender is niet nodig, en staat dus uit om stroom te sparen.

Slechts eens in de zoveel tijd laat het mobieltje aan het netwerk weten, dat het nog aanstaat. Bij mijn mobieltje is dat eens in de vier uur. Dan maakt hij gedurende drie seconden even contact met het netwerk. Mijn mobieltje straalt dus elke vier uur drie seconden lang. Verder komt er absoluut *geen* straling uit - tenzij ik natuurlijk bel of gebeld word, maar daarvan is 's nachts geen sprake.

Toegevoegd na 3 minuten:

Toch kan het WEL slecht zijn om je mobieltje naast je bed te leggen. Dat komt echter NIET door de straling.

Dat komt door jezelf.

Veel mensen zijn op de één of andere manier alert als hun mobieltje naast het bed ligt. Dat komt doordat ze onbewust wachten of er misschien een SMS-je binnenkomt.

Dit effect is te vergelijken met een ziek kind in huis. Wanneer je kind erg ziek is, slaap je slechter. Dat komt doordat je continu alert bent, klaar om bij het minste teken van onraad uit je bed te springen om je kind te helpen.

Mensen die vaak ge-SMS-t worden, zullen om dezelfde reden minder goed slapen wanneer het mobieltje op de slaapkamer ligt.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

doe het zelf ook wel eens.
lijkt me toch beter/gezonder de gsm op
afstand, danwel in een andere kamer te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
op vakantie oid leg ik de mobiel gewoon op het nachtkastje, binnen 'handbereik'.

Toegevoegd na 2 minuten:
mogelijk een tegengesteld antwoord
het is wel de praktijk zo.

Toegevoegd na 1 uur:
vermoedelijk mion ben je een weinig high sensitive als het om dit soort zaken haat. komt dat je bekend voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf slaap heel slecht, ook met mijn telefoon naast mijn bed.
maar het kan idd effect hebben, sommige mensen zijn hier overgevoelig voor, ikzelf kan b.v. geen radiowekker naast mijn bed hebben, dat houdt me echt wakker.
even voor de duidelijkheid:
dit is niet wetenschappelijk bewezen!
ik denk dat als je je telefoon op een metertje of 2 legt, dat het wel goed zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft straling af, ook als je niet gebeld wordt. Als je gebeld wordt, is de straling vele malen groter en het wordt je ook afgeraden door wetenschappers je mobieltje in je broek/jaszak te bewaren.
Deze straling vergroot de kans op kanker etc.
Ook kun je met meerdere mobieltjes popcorn maken. Zie Youtube ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek van de International Comittee for Non-Ionizing Radiation Protection (Engelstalig) toont aan dat er tot nu toe geen oorzakelijk verband tussen blootstelling aan radiogolven en gezondheidsklachten is gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zet je 'm toch gewoon uit?
De wekker gaat toch wel af.
14 jaar geleden
Omdat ik het ook als wekker gebruik, ligt mijn mobieltje elke nacht op mijn nachtkastje, op 50 cm afstand van mijn hoofd. Al jáááren. Slapen doe ik als een roos en ik word elke ochtend fris en fit wakker. Voor mij zijn al die stralingsverhalen flauwekul, maar als je erin gelooft, ja, dan kan het best dat je er last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing