Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (15)

ja je ademt gewoon door maar misschien wel af en toe een hapering

Toegevoegd na 4 minuten:
je moet wel altijd controleren als iemand flauwvalt of de luchtwegen vrij zijn zodat hij niet alsnog stikt doordat hij niet KAN ademen omdat zijn luchtwegen zijn afgekneld door de val
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar nu een min??
en ook nog niet eens onderbouwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad die bedoel ik
dank voor je plus
Ja, anders zou iemand die flauwvalt doodgaan zonder directe hulp...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je ademt gewoon door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar als er iemand flauwvalt moet je altijd wel blijven opletten dat diegene door ademd (tenzij je zeker bent van de reden waarom diegene is flauwgevallen en weet dat daar geen gevaar in schuilt.) omdat het soms wel elkaar kan volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je niet meer ademt kom je in aanmerking voor reanimatie. Dat is bij "gewoon" flauwvallen niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flauwvallen is een soort kortsluiting in de hersenen bij pijn, heftige emotie, zuurstof tekort, enz. Flauwvallen duurt vaak niet langer dan 5 minuten. Je blijft dan gewoon doorademen. Met bewusteloosheid is het gevaarlijker. Dit duurt vaak langer dan 5 minuten, en hierbij kan de ademhaling wel wegvallen. Het is belangrijk dat iemand dan om de 2 minuten de ademhaling controleert.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk, je zou het niet overleven als je dat niet deed
en zu flauwvallen niet zo "algemeen" zijn. Je hoort toch best vaak van mensen die flauwvallen en natuurlijk zijn er mensen die niet meer bij komen, maar dan is/was er meer aan de hand dan alleen flauwvallen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort antwoord:
Ja, anders is was half Nederland dood geweest.

Lang antwoord:
Flauwvallen, of in het jargon syncope, is het te weinig bloed en/of zuurstof in je hersens hebben. Dit kan door verschillende dingen gebeuren. Zoals als je te pletter schrikt, te veel stress, alcohol, cafeïne en nicotine en te weinig zout, suiker of slaap. En natuurlijk je conditie telt mee.
Het licht aan je leeftijd, want ouderen (50+) zullen minder snel hun bewustzijn verliezen dan jongeren en kinderen. En als je pech hebt is het erfelijk.

Je stort, bij syncope, als het ware in. Je ziet zwart, je voelt je niet meer helder en valt dan neer. Als je het bij iemand ziet dat ie neervalt, pak de benen en houdt ze hoog, zo kan het bloed zich verspreiden. Geef geen drinken als het persoon nog niet op de wereld is. Want dan kan hij/zij zich verstikken

Tegen flauwvallen bestaat geen medicijn, dat is logisch want je hebt gewoon teveel stress of te weinig geslapen. Wat je ook kan doen als je voelt dat je neer gaat, is hurken. Of je benen splitsen (zie foto).

Als er dan weer genoeg bloed of zuurstof in je brein is gekomen ben je der weer gewoon. Je kan natuurlijk als je valt, verkeerd vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat je iemand die flauwvalt in de stabiele zijligging moet leggen. Bij iemand die op de rug blijft liggen, kan b.v. de tong naar achteren zakken in de keel, wat de ademhaling bemoeilijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij wel ja, anders zou je een ademstilstand hebben wat ook gevolgen heeft voor je leven.

Als je flauwvalt ben je tijdelijk uitgeschakeld, en moet je zo snel mogelijk hulp hebben, tenzij je binnen een paar seconden weer bijkomt, dus m.a.w ademen is zuurstof naar binnen laten komen via je longen zodra dat niet kan (zuurstofgebrek) kun je schade oplopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig wel. Toch zullen mensen die dan net bij je in de buurt zijn, wel opletten óf je inderdaad ademt. Zolang niet bekend is wat je mankeert is het wel opletten geblazen. Maar bij gewoon flauwvallen adem je wel door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ademhaling gaat gewoon door. Flauwte is een voorbijgaand zuurstoftekort in de hersenen met de nadruk op voorbijgaand. Als je iemand in de stabiele zijligging legt, is hij vaak al bij kennis, voordat je draait. Essentieel is te weten, dat zo iemand 10 minuten moet blijven liggen om een tweede flauwte te voorkomen en tevens om een blijvende migraine te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ademen gaat gewoon door. Flauwvallen is een lichamelijke reactie op te weinig zuurstof in de hersenen. Daarom heeft het lichaam ook geleerd om te vallen en plat op de grond terecht te komen. Het hart hoeft daarom ook niet zo hard te werken om het bloed weer naar de hersenen te krijgen. Ik verwonder me dan ook dat mensen (bijna) flauwgevallen mensen op een stoel te zetten. Gewoon helemaal plat of het hoofd tussen de knieen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je ademt door. Maar je moet wel oppassen bij iemand die flauwvalt, want hij/zij kan zijn tong inslikken. Daarom is het altijd belangrijk om iemand die bewusteloos is, op zijn/haar zij te leggen. En je kunt natuurlijk ook controleren of degene nog ademt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me een vraag voor mij!
Ik ben 47 keer flauwgevallen, je kan dus wel stellen dat ik ervaringsdeskundig ben. Je ademt júíst door als je flauwvalt. Omdat je hersenen zuurstof tekort krijgen, zakt je bloeddruk weg. Je valt flauw, het bloed stroomt weer naar je hoofd en het ademen gaat door!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding