Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik drink elke dag een aantal redbull blikjes bij het roken hoe kom ik van een redbull verslaving af?

Ik wil ook stoppen met roken, maar merk dat roken en redbull hand in hand gaan.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

1. Hou een week bij hoeveel energiedrankjes je drinkt en wanneer je dat vooral doet.
2. Maak een plan! Kijk eens op welke momenten je het drinken van energiedrankjes kunt laten. Stel jezelf doelen die je wilt halen. Vertel de mensen die dichtbij je staan over het plan dat je hebt, zodat ze je daar ook in kunnen steunen.
3. Kijk eens hoe je het drinken van energiedrankjes weer bijzonder kunt maken. Dus doorbreek de gewoonte, en maak het weer exclusief voor feestjes of momenten die bijzonder zijn.
4. Zoek naar alternatieven, probeer jezelf weer aan te wennen drankjes te drinken met een minder heftige smaak.
Het zelfde voor roken.
Toegevoegd op 16 februari 2025 09:36: tekst
een maand geleden
Bepaal tot op de ml. nauwkeurig hoeveel je gemiddeld per dag drinkt (hou het 1 of 2 weken bij). Dit is je aanvangsdagdosering, die je de eerste week precies aanhoudt. Maak dan een plan om elke week (of 2 weken) een aantal ml per dag te minderen. (Je rekent dus niet in blikjes maar in ml's.) Koop dus een maatbeker en hou je strak aan de geplande dosering. Gaat het te snel (dwz. krijg je afkickverschijnselen), probeer dan niet een stap terug te doen maar hou dan een bepaalde dosis wat langer aan, en ga pas als je denkt het aan te kunnen verder naar de volgende verlaging. In het begin kun je grotere verlagingsstappen nemen (begin bv. met 20-25%), maar hoe verder je komt, des te kleiner de stapjes je neemt. Op deze manier gaat ook het afkicken van benzo's. Ik verwacht dat het voor cafeïne (want daar gaat het over) niet veel anders werkt, want dat werkt ook op de hersenen in, die moet je langzaam wennen aan de nieuwe chemie in je lijf. Neem er de tijd voor, je kan er best een half of heel jaar mee bezig zijn. Probeer niet te snel te gaan, dat leidt tot frustratie als het niet lukt.
En blijf er daarna voor altijd vanaf.
Voor roken kan je hetzelfde doen met nicotinekauwgom lijkt me.
En zoek ondertussen een andere bezigheid, waar je écht plezier aan hebt.
Als je het echt wilt, zal het je lukken. Sukses!
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing