Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Treedt er verslaving op bij het drinken van alcohol voor 1 maand?

Vanwege een moeilijke situatie die al een maand speelt zit ik te denken om tijdelijk het probleem te dempen. In januari is het probleem opgelost en is er duidelijkheid. Tot die tijd om piekeren en malen te voorkomen dacht ik aan om niet elke avond maar wel vaak alcohol te drinken. Mijn vraag is ook of het gelijk na één maand al verslavend is.

een jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ja. Psychische klachten en een verslavingsprobleem komen relatief vaak samen voor. Veel cliënten met psychische klachten gebruiken overmatig veel alcohol of drugs. Daar zijn verschillende redenen voor. Sommige mensen (waaronder dus ook Eric1993) proberen zich door alcohol of drugs even wat beter te voelen. Anderen krijgen door hun gebruik juist psychische klachten of ze worden erger. Ook een biologische aanleg of traumatische gebeurtenis kan een rol spelen.

In het begin kun je misschien even ontsnappen aan de pijn of het verdriet door te drinken of te gebruiken. Maar er ontstaat een vicieuze cirkel waardoor je juist nog erger depressief wordt. Het gevolg is een neerwaartse spiraal. De echte oorzaak verdwijnt niet maar jij hebt het gevoel dat je niet meer kunt functioneren zonder dat middel en bent er dus van afhankelijk geworden.
Amadea
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing