Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het echt zo dat als je als kind door alcohol in het ziekenhuis belandt je 10 tot 15 iq-punten schade hebt?

Ik ben laatst door alcohol in het ziekenhuis terecht gekomen. Ik heb gelezen dat dat grote iq-schade heeft. Voor de studie die ik wil gaan doen (natuurkunde & sterrenkunde) heb ik mijn iq wel nodig. Daarom vroeg ik me dit af.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je steeds opnieuw te veel alcohol gebruikt, vele malen per jaar, pas dan zal op lange termijn de hoogte van je IQ kunnen verminderen.
4 jaar geleden
Jongeren met alcoholproblemen hebben minder hersenactiviteit waardoor zij slechter scoren op geheugentaken. Aldus Jellinek.
Met name bingedrinken (in korte tijd grote hoeveelheden alcohol innemen) of nog erger: comazuipen (waarbij het gevaar bestaat in coma te raken), zorgt voor grote problemen. Het is moeilijk om dat uit te drukken in daling van het aantal IQ-punten. Zeker is wel dat het aantal IQ-punten hierdoor niet toeneemt.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/
4 jaar geleden
Ja en Nee.
Ja, je loopt als jongere meer kans op hersenschade door alcohol, met name bij comazuipen. dat geldt ook na eenmalig comazuipen. En die hersenschade kun je ook terugzien in verlies van IQ.
Nee, het is geen automatisme dat je IQ lager wordt (of andere permanente schade) door eenmalig comazuipen/ziekenhuisopname.

Wees verstandig, als je natuurkunde wil studeren, of iets anders waarbij je je hersens nodig hebt, drink dan niet.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing