Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom steeds geen gevoel in mijn benen bij drinken van alcohol?

Het valt mij sinds kort op en het is heel vervelend als ik met vrienden ben en/of alleen thuis zit. Ik slik antidepressiva's voor mijn angst en depressie klachten. Meestal heb ik in het weekend wel even zin om mijn hoofd leeg te maken. Dan zet ik een muziekje aan en drink dan een avond wijn. Voor ik begin met het drinken van wijn neem ik 1 diazepam en oxazepam in van 10 mg, dat zorgt ervoor dat mijn hoofd helemaal leeg is in combinatie met alcohol die avond.

Maar wat er na een tijdje gebeurd is, is dat ik geen gevoel meer heb in mijn voelen. Ik kan mijn tenen niet bewegen en mijn benen beperkt bewegen. Ook als ik met vrienden drink met medicatie krijg ik dit. Er zijn mensen die dan schrikken en iemand had zelfs een keer de ambulance gebeld omdat die persoon dacht dat ik een beroerte had.

Wat is de oorzaak van dit en hoe kan ik het gevoel blijven houden zonder mijn alcoholgebruik te moeten veranderen?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alcohol heeft op zichzelf al een werking. Ook antidepressiva's hebben een verdovende werking. Daarbij is het zelfs zo dat alcohol het verdovend effect van antidepressiva's versterkt.Je hebt dus 2 "middelen" met een verdovend effect, waarbij deze twee elkaar ook nog eens versterken.

Ook diazepam heeft een verdovend effect en oxazepam heeft een versuffend effect. Dit allen bij elkaar zorgt dus hoogstwaarschijnlijk voor de gevoelloosheid.

Hier is geen oplossing voor zonder je alcoholgebruik te veranderen. De enige mogelijkheid zou dus zijn om je alcoholgebruik te verminderen of je medicijngebruik te veranderen. (LET OP!!! Hiermee zeg ik ABSOLUUT NIET dat je je medicijnen niet meer moet innemen. Wellicht kan je je medicijnen nemen op een ander tijdstip van de dag, bijvoorbeeld in de ochtend. Ik weet niet of dit mogelijk is dus BESPREEK DIT MET JE ARTS).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Diazepam is een spierverslapper en alcohol versterkt de werking er van. Dit is dus een onvermijdelijk effect en bovendien een teken dat je teveel van beide hebt gebruikt.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing