Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gaan de longblaasjes kapot van roken?

Ik bedoel vooral het proces. Wat gebeurt er precies tot het kapot gaan ervan?
Bijvraag: Hoe snel kan dat gaan? Hoeveel moet je al roken voordat het gebeurt?
Reden: Ik rookte wiet en inhaleerde opeens een straffe brok en te veel ervan. Dat deed erg pijn. Mijn keel bleef branden en een half uur erna pikte mijn keel nog een beetje. Drinken hielp niet. Sindsdien maak ik mij zorgen, want als het over mijn gezondheid gaat kan ik opeens obsessief worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Gifstoffen van de sigarettenrook breken de dunne wanden van longblaasjes langzamerhand af. Dit is echter wel een proces van jaren.
Beschadigde longblaasjes kunnen niet meer herstellen.

Een bron meldt dat longblaasje kapot gaan door het vele hoesten. Een roker moet veel hoesten doordat de trilhaartjes door de teer in de longen vastgeplakt zitten. Maar ik heb hier geen door onderzoek onderbouwde bevestiging voor kunnen vinden.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schadelijke stoffen als roet en stofdeeltjes worden meestal tussen de longblaasjes opgeslagen. Daar blijven de stoffen achter, waardoor de longen van rokers uiteindelijk echt zwart worden. De schadelijke stoffen hebben tussen de longblaasjes de kans om invloed uit te oefenen op de celwanden van de longblaasjes. Die kunnen zich vervolgens gaan delen op verkeerde manieren, waardoor kanker ontstaat.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing