Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om af en toe alcohol te drinken ter ontspanning?

Ik ben een jongeman van 24 jaar met psychische klachten waaronder angst. Afgelopen tijd heb ik therapie gevolgd waarmee ik nu vrijwilligerswerk doe. Soms ben ik behoorlijk moe van het leven merk ik, allerlei zorgen en piekeren.

Ik drink tegenwoordig vrijwel geen alcohol meer. Laatste keer was 2/3 maanden terug. Nu vraag ik mij af of het kwaad kan zijn om soms een avond paar glazen wijn te drinken ter ontspanning.

Ik zal dit ook aan mijn behandelaren vragen, maar hoe meer advies hoe beter.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Op zich is het af en toe drinken van alcohol geen probleem.

Maar het drinken van alcohol uitsluitend om je problemen te verminderen is wel een probleem. Ga zoals je zelf ook al zegt naar je behandelaar en geef aan precies wat de reden is waarom je alcohol wil gaan drinken, en je behandelaar zal ongetwijfeld hetzelfde zeggen.
7 jaar geleden
Het feit dat je er bewust mee bezig bent en research doet is al heel goed! Af en toe een paar glazen alcohol kan geen kwaad, alleen je moet je wel afvragen of het verstandig is ivm je psychische toestand op dit moment. Ik zou in ieder geval niet te veel alcohol in huis halen, dan kom je ook niet in de verleiding om te veel te drinken. Blijf in ieder geval altijd open en eerlijk tegen jezelf en hulpverleners, dan zal het zo'n vaart niet lopen en kan je gerust een biertje drinken op z'n tijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed dat je het vraagt! Als het echt niet anders gaat neem dan 1 glaasje. Probleem is dat je de drank gaat koppelen aan ontspanning en dus als medicijn gaat zien. Zo is menig alcohol verslaafde begonnen. Je kan beter gaan kijken wat je afleiding geeft. Mss een stukje lopen, beetje you tuben, stukje fietsen/autorijden, fysieke dingen doen. Best lastig om iets te vinden wat echt ontspant en ook geen 100% oplossing die altijd werkt maar beter dan je eventueel verder in de problemen te helpen. Succes!
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing